vitMATINA De cata sare avem nevoie pentru a fi sanatosi?

"Excesul de sare dauneaza grav sanatatii" / Foto: Photoxpress.com

Sarea joaca un rol major in alimentatia noastra. Putine retete nu listeaza printre ingrediente si “un praf de sare”. Totodata, dupa cum bine stiti, “excesul de sare dauneaza grav sanatatii”. De cata sare are nevoie organismul nostru? Ce se intampla cand mancam prea multa sare? Dar prea putina? Care sunt alimentele cu un continut ridicat de sare?

Comenteaza acest subiect pe Forumul MedLive.ro.

Sarea este denumirea populara a clorurii de sodiu si reprezinta principala sursa de sodiu a organismului. Acesta, alaturi de potasiu, contribuie la mentinerea echilibrului hidrosalin, afectand, printre altele, tensiunea arteriala. Sodiul are un rol important in mentinerea sanatatii atata timp cat cantitatea este limitata. Totusi, multe persoane depasesc recomandarile specialistilor.

“Cantitatea de sare totala nu ar trebui sa fie mai mare de o lingurita (6g) pe zi, incluzand sarea din paine si din alimentele procesate, conservate sau prezervate”, informeaza Organizatia Mondiala a Sanatatii. Doza de sare recomandata copiilor este mai scazuta decat cea pentru adulti. Conform Serviciilor Nationale de Sanatate britanice, doza zilnica de sare recomandata copiilor variaza, in functie de varsta, astfel:

  • 1-3 ani: 2g sare pe zi (0.8g sodiu)
  • 4-6 ani: 3g sare pe zi (1.2g sodiu)
  • 7-10 ani: 5g sare pe zi (2g sodiu)
  • peste 11 ani: 6g sare pe zi (2.4g sodiu)

Atat in cazul adultilor, cat si in cazul copiilor, cantitatea de sare permisa include atat sarea adaugata in mancare cat si cea provenita din alimente. Printre produsele cu un continut ridicat de sare se numara ansoa, bacon, sunca, salam, masline, branza, muraturi, alune sarate, sos de soia, peste marinat in saramura. Produse precum painea, cerealele, chipsurile, sosuri le pentru paste, supele instant, ketchup-ul, maioneza, carnatii pot avea un continut ridicat de sare, prin urmare se recomanda citirea etichetei urmarind cantitatea de sare sau sodiu.

Studiile stiintifice leaga excesul de sare de boli precum hipertensiunea arteriala, problemele cardiace, afectiuni ale rinichilor, cancerul gastric si osteoporoza.

Deficitul de sare, desi foarte rar intalnit, este si el periculos. Sarea se poate pierde din corp prin urina, transpiratie, diaree, varsaturi, informeaza Ministerul australian al Sanatatii. In astfel de situatii poate aparea starea de hiponatremie definita ca scaderea sodiului din sange sub nivelul normal de 135-145 mEq/l (miliechivalenti-gram la litru). In situatii grave, nivelul scazut de sodiu din corp poate cauza crampe musculare, ameteala, greata si voma.

Autor: Redactia MedLive.ro

In fiecare dimineata vitMATINA iti aduce sfaturi clare si concise care te ajuta sa traiesti sanatos.

Articole similare:

  1. Forumul Sanatate 2010: Nu se pot introduce asigurari de sanatate private cata vreme nu cunoastem costurile pentru servicii medicale. Parteneriatul public-privat, singura solutie pentru finantarea sanatatii
  2. Femeile cu greutate normala au nevoie de o ora de exercitii fizice pe zi pentru a-si mentine silueta
  3. “Am nevoie de o schimbare”. Operatia estetica, solutia radicala
  4. INTERVIU Dr. Lacramioara Petrescu, medic cardiolog: “Alimentatia nesanatoasa este un factor de risc ce duce la aparitia bolilor cardiovasculare”. Alimente recomandate si alimente interzise pentru buna functionare a inimii
  5. In ultimii patru ani, 8000 de medici au parasit Romania. Vasile Astarastoae: “Vom ajunge sa avem spitale dotate care vor functiona pe post de muzeu”. Medicul roman, intre saracie si mirajul strainatatii

Tags: , , , , , , ,

3 comentarii

Participa la discutie. Citeste comentariile cititorilor si exprima-ti si tu parerea!

  1. Comentariu scris de George
    Publicat la data de 26.4.2011, ora 8:13 am

    Hristos a inviat !

    Este vreo diferenta intre sarea normala de bucatarie si sarea marina fara iod ?
    Am observat ca trebuie sa adaug un pic mai multa sare in mancare, cand pun sare fara iod.

    • Comentariu scris de Redactia MedLive.ro
      Publicat la data de 26.4.2011, ora 10:22 am

      Atat sarea de mare cat si sarea de bucatarie sunt formate din aceleasi componente de baza- sodiu si clor. Ambele contin o cantitate aproximativ egala de sodiu. Diferentele sunt date de aroma, textura si nivelul de procesare.

      Sarea de bucatarie este mai procesata decat cea marina. De asemenea, spre diferenta de sarea de mare, cea de bucatarie contine iod, substanta pe care Organizatia Mondiala a Sanatatii o recomanda in dieta pentru mentinerea sanatatii.

      Pe de alta parte, gradul de procesare al sarii de mare este mai scazut. Aceasta se obtine prin evaporarea apei marine si contine diferite alte minerale (intr-adevar, in cantitati mici). Ele sunt cele care dau sarii de mare aroma deosebita si o nuanta diferita de cea a sarii de bucatarie.

  2. Comentariu scris de Mazeta
    Publicat la data de 26.4.2011, ora 10:56 am

    „se recomanda citirea etichetei urmarind cantitatea de sare sau sodiu”. Cele mai multe etichete alimentare indica doar continutul de sare, nu si cantitatea procentuala, asa ca nu vad ce rost are sa citesti eticheta. Pe de alta parte, din articol nu reiese clar ca in Romania, cel putin, se consuma volens-nolens cantitati foarte mari de sare (nu prea ai cum sa te feresti, desi ti se recomanda). M-ar interesa sa aflu daca s-a facut vreun studiu cu privire la situatia de la noi din tara, cam cu cat se depaseste – in medie – consumul recomandat de sare.



Lasa un comentariu


Do NOT fill this !