O confuzie clasica: psihiatru-psiholog-psihoterapeut

dr. Vlad Stroescu

In jurul personajului numit psihiatru (indiferent cine este actorul care il interpreteaza) exista o intreaga colecție de confuzii si idei de-a gata, unele de bine, multe de rau, ba chiar si o anumita aura de nemeritat mister. E de datoria noastra, a profesionistilor sanatatii mintale, sa incercam sa disipam din ceturile in care par sa se scalde disciplinele cu prefixul „psi”. Vom aborda asadar clasica confuzie psihiatru-psiholog-psihoterapeut.

E relativ usor sa explic diferenta din perspectiva mea si ceva mai greu sa o fac din perspectiva unei persoane care simte, sau crede, sau i se spune ca ar avea nevoie de sfatul unuia dintre cei de mai sus.

PSIHIATRUL e medic, a terminat medicina și un rezidentiat de psihiatrie (iatros inseamna medic, asa ca „medic psihiatru” e un pleonasm), el se ocupa cu diagnosticul si tratamentul tulburarilor psihice, asa cum sunt ele catalogate in diverse clasificari (ICD, DSM).

PSIHOLOGUL a absolvit o facultate de psihologie si se ocupa, generic, cu studiul mintii umane. In realitate, o asemenea intreprindere este mult prea vasta, asa ca de obicei pshiologii se specializeaza in diverse ramuri: psihopatologie (studiul anomaliilor psihologice), psihologie comportamentala, sociala, educationala, chiar si psihologie industriala. Lista continua si e foarte lunga. Psihopatologii sau psihologii clinicieni, vin si ei in contact cu ceea ce noi numim „pacienti”, contribuind la evaluarea acestora.

PSIHOTERAPEUTUL e o persoana care, fiind deja medic sau psiholog (avand uneori chiar alta pregatire de asistent social la teolog), a mai facut o formare, una aparte: o scoala de psihoterapie. Apoi a practicat, sau practica, o psihoterapie supervizata. Primul psihoterapeut oficial a fost Freud si prima scoala de psihoterapie a fost psihanaliza, insa astazi exista multe scoli de psihoterapie, multe divergente, toate avand insa in comun o relatie cu clientul (psihoterapeutul are clienti, nu pacienți) ce implica doar conversatia, comunicarea si nu medicamentele sau alta forma de terapie medicala. In Romania exista o Federatie Romana de Psihoterapie, la care sunt afiliate multe scoli majore de psihoterapie din tara noastra. Pe site-ul ei puteti afla mai multe despre acestea, precum si datele lor de contact.

Din punctul de vedere al omului care are o suferinta si vrea sa ceara cuiva un sfat, certificatele si patalamalele psihiatrilor, psihologilor si psihoterapeutilor creeaza mai adesea confuzie. Am atacuri de panica, unde sa ma duc? Sa ma duc la psihiatru? Asta inseamna ca sunt nebun? Sau mai bine la psiholog?

Si adevarul e ca, adesea, domeniile se intersecteaza destul de mult. Si oficial, si neoficial. Oficial pentru ca un psihiatru poate fi si psihoterapeut sau chiar psiholog si de fapt orice combinatie e posibila. Neoficial pentru ca e adesea greu sa tragi o linie si sa spui: aici se termina domeniul meu, mergeti dumneavoastra si consultați un alt specialist. Psihiatrii au fortareata farmacoterapiei, care le apartine in exclusivitate pentru ca doar un medic poate prescrie medicamente. Prezenta psihiatrului e intotdeauna necesara in marea patologie psihica, cum sunt schizofreniile, tulburarile bipolare, depresiile majore.

Dar daca psihiatrii se ocupa cu tulburarile psihice, nu sunt ei de fapt in plina psihologie clinica? Si daca un psihoterapeut trateaza suferinte psihice, nu este asta un fel de medicina? Dar diverse studii spun ca ceea ce conteaza mai mult nu e scoala de psihoterapie, ci calitatea relatiei dintre terapeut si client. Dincolo de asta, doar terapiile foarte tintite catre o problema specifica (cum e terapia cognitiv-comportamentala) se preteaza la studii stiintifice precum sunt cele din psihiatrie care, ca toate ramurile medicinei, ar trebui sa fie bazata pe dovezi foarte solide. Asa ca daca incerci sa vezi, de exemplu cautand pe internet, cam ce psihoterapie ti s-ar potrivi mai bine, s-ar putea sa nu te lamuresti deloc.

Si lucrurile se complica din ce in ce mai mult atunci cand in joc intra tot felul de alti concurenti sau candidati la rolul de tamaduitor al mintii. Asa ca nu e intotdeauna usor sa te orientezi catre persoana potrivita.

Sa nu disperam, insa. Pentru ca actorul principal in actul terapeutic nu e nici psihiatrul, nici psihologul, nici psihoterapeutul. Protagonistul sunteti dumneavoastra. Si partea cea mai importanta a actului terapeutic e dorinta de mai bine.

Mai mult, macar ideal, psihiatrul, psihologul si psihoterapeutul fac echipa buna. Asa ca nu e sarcina dumneavoastra sa stiti dinainte unde sa va mergeti. Daca aveti o problema, adresati-va oricarui profesionist acreditat al sanatatii mintale. Si el, sau ea, va va indruma, pe cat poate, mai departe. Daca psihoterapeutul considera ca merita sa vedeti si un psihiatru, va va spune acest lucru, si viceversa. Fisa posturilor noastre va poate fi cam tot la fel de utila pe cat prospectul unui medicament: e nevoie de ea, dar nu va spune mai nimic despre dumneavoastra.

Vlad Stroescu este psihiatru la clinicile MedLife din Baneasa si Unirii. A absolvit Facultatea de Medicina din Bucuresti, a activat profesional in Franta si in prezent este doctorand in antropologie medicala.

Articole similare:

  1. Psihiatru sau psiholog? Cand este cazul sa consultam un specialist
  2. “Am un tic nervos. Sunt normal?” Dr. Catalina Dumitrescu, psiholog clinician si psihoterapeut, a discutat online
  3. O mie de motive pentru care nu mergem la medic. Dr. Nicolae Marcu, psihiatru, a discutat online despre angoasele romanului la cabinetul medical
  4. VIDEO Medicul psihiatru Ioana Pop: “Cine se duce la o singura sedinta de terapie si se asteapta la minuni se imbata cu apa rece”

Tags: , , , ,

16 comentarii

Participa la discutie. Citeste comentariile cititorilor si exprima-ti si tu parerea!

  1. Comentariu scris de fane
    Publicat la data de 6.2.2012, ora 3:35 pm

    ati uitat sa spuneti ca in special psihologii si psihoterapeutii sunt priviti de catre marea majoritate a comunitatii stiintifice precum duhovnicii si astrologii.

    • Comentariu scris de John Doe
      Publicat la data de 6.2.2012, ora 5:12 pm

      Te inseli amarnic, dar ii normal sa spui acest lucru, l-am auzit peste tot in Romania.

      • Comentariu scris de fane
        Publicat la data de 6.2.2012, ora 8:09 pm

        Nu are nici o treaba cu Romania. De altfel, omul de rand din Romania e mult prea confuz ca sa poata discrimina intre fapt dovedit stiintific si terapii prescrise de psiholog sau duhovnic. Ce sa stie omul de rand despre rigorile metodei stiintifice?

        Un articol cam lung dar coerent, daca aveti timp:
        http://www.arachnoid.com/psychology/index.html

    • Comentariu scris de JB
      Publicat la data de 7.2.2012, ora 10:53 am

      exact asa si este 100% !!!
      in psihoterapie frauda si escrocheria sint majore. asta incepind cu “guru” Freud !!! este interesant de citit despre cum si-a dezvoltat “parintele” Freud teoriile. dupa doar 8, asa-zise, cazuri….hop teoria era gata. si dintre cele 8 se pare ca doar 5-6 sint pe bune. asta pe plan stiintific…. ptr.ca deontologic este cumplit. este suficienta o privire sumara asupra conditiilor practice ptr.a ajunge sa profesezi psihoterapia. doar cit dureaza si cit costa psihoterapia personala lamureste orice persoana ca e doar un mijloc extraordinar de a mulge bani de la fraieri.
      demn de remarcat, insa, este “progresul” fenomenal in constiinta publicului. reclama asiduua da rezultate. multi oameni (educati) au convingerea ca psihologii-psihoterapeutii chiar sint specialisti in mintea umana. si mai mult decit atit filmele ii fac sa creada ca este suficient ca un psiho(log, terapeut) poate sa vada direct in sufletul persoanei si ca poate vedea/intelege adevarul despre oricine.
      daca psihoterapia si partea “tradatoare” a psihologiei ar avea vreo valoare ca domenii ale cunoasterii (sa le zicem) asta nu se bazeaza DECIT pe colaborarea sincera a pacientului. or cind respectiva pers.este “zdruncinata” confunda frecvent realitatea cu ceea ce simte/cred ea….
      am un exemplu (real) al unei doamne care se plingea lu’ psiho ca fetita ei face un taraboi cumplit la masa, in tramvai, la gradinita (lucru adevarat) si ca ea mama face toate eforturile posibile ptr.a se ocupa cit mai indeaproape de copil. asta cu toate ca e foarte ocupa si nu prea are timp.
      din toate astea nu rezultau citeva lucruri esentiale
      - mincarea pregatita de mama e de nemincat (jur)
      - ea mama face mai tot timpul taraboi in tramvai pe diverse teme: ba prea cald, ba prea frig, ba prea ingesuiala, etc. Se plinge vocal tot timpul…
      - are un job extraordinar si nesolicitant care se termina la orele 13-14. are tot timpul din lume sa se dedice fetitei. faptul ca nu prea are timp este doar in mintea ei.
      Ei bine d-na/d-nul psiho arunca la inaintare faza cu trebuie sa se implice si sotul….. Pretext extraordinar ptr. a-i face toate reprosurile din lume sotului… toate astea se taxeaza orar, bineinteles…..

      • Comentariu scris de Mircea
        Publicat la data de 7.2.2012, ora 12:49 pm

        As spune mai degraba ca este un psihoterapeut prost nu ca intreaga stiinta merita aruncata la gunoi. Un psihoterapeut bun, si aici sunt de acord toate scolile de psihoterapie, nu da niciodata sfaturi. Sunt mult mai multe de spus dar fac referire doar la exemplul tau.

      • Comentariu scris de cornelia
        Publicat la data de 15.2.2013, ora 12:04 pm

        Comentariile scrise arata inca o data ignoranta si confuzia existenta in domeniu.
        Eu as zice in felul urmator: anumite persoane pot beneficia de pe urma psihoterapiei de scurta durata (v: hipnoza), altele de pe urma mersului la psiholog, altele de pe urma mersului la psihiatru si altele de pe urma psihoterapiei de lunga durata sau o combinatie din toate.

        Era o generalizare scrisa mai jos despre cat de multi bani sunt investiti in formarea psihoterapeutica. Eu ma intreb daca domnul respectiv s-ar lasa operat pe cord de catre un student la medicina. Nu astept raspuns la intrebare, apropo.

        Apoi mai e o diferenta: la psihiatru poti ajunge chiar si daca nu vrei, in cazul unei patologii grave in care atentezi la viata ta si a celor din jur.

        La psiholog/psihoterapeut te duci de buna voie. Te duci ca sa schimbi/sau nu ce nu merge in viata ta.

        In aceasta ordine de idei nu-i nici gratis si este de-a dreptul optional. Sunt multe persoane care n-au nevoie/n-ar apela de buna voie la psihoterapie.

        Ce nu intelege domnul de mai jos este ca e o lume libera si are loc in ea si optiunea dansului si optiunea dnei de pe tramvai care poate sa-si cheltuiasca banii cum doreste.

        Va doresc cat mai multe articole ca acestea care sa mai elucideze din confuziile cu care ne incarcam in acest domeniu, generalizand si emitand judecati absolute.

  2. Comentariu scris de Ina
    Publicat la data de 6.2.2012, ora 4:52 pm

    Pe buna dreptate.

  3. Comentariu scris de Bucur
    Publicat la data de 6.2.2012, ora 5:56 pm

    Ar trebui un sondaj aici: ce preferati: 1. psihoterapeut, 2. psiholog, 3. duhovnic, 4. astrolog, 5. altceva

  4. Comentariu scris de Radu
    Publicat la data de 6.2.2012, ora 9:41 pm

    Foarte bun textul Sa-l citeasca si medicii de familie, cel putin unii dintre ei, sa nu mai zica pacientilor “da’ ce sa cauti tu la nebuni?”…

  5. Comentariu scris de abc
    Publicat la data de 6.2.2012, ora 9:59 pm

    Confuzie pana la un punct nu foarte departat. Ca de fapt confuzia este in toate capetele, sau aproape, de psy – de orice fel. Pot sa argumentez, daca e necesar.

  6. Comentariu scris de O confuzie clasica: psihiatru-psiholog-psihoterapeut | Ziare net - Stiri din presa
    Publicat la data de 7.2.2012, ora 12:07 pm

    [...] unde sa ma duc? Sa ma duc la psihiatru? Asta inseamna ca sunt nebun? Sau mai bine la psiholog? Psihiatrul Vlad Stroescu risipeste confuzia clasica care se face intre psihiatru, psiholog si psihoterapeut.Citeste tot [...]

  7. Comentariu scris de Tzompi
    Publicat la data de 7.2.2012, ora 12:09 pm

    Eu, de mai demult, stiam ca psihologul (prin opozitie cu psihiatrul) se ocupa cu “studiul profilului mentalului uman sanatos”.

    • Comentariu scris de Mircea
      Publicat la data de 7.2.2012, ora 12:52 pm

      Ala este psihologul diferential. Psihoterapia are si un caracter de finalitate ameliorativa pe langa cel descriptiv, explicativ, si intepretativ al psihologiei.

  8. Comentariu scris de revelare
    Publicat la data de 7.2.2012, ora 4:58 pm

    Aş zice, că prefixul ăla e psih(i/o), de la psiche, suflet în greacă şi în niciun caz “psi”

  9. Comentariu scris de cornel
    Publicat la data de 8.2.2012, ora 10:42 am

    In 1994 printr-un concurs de imprejurari si in necunostinta de efectele posibile, am dobandit o dependenta de poker electronic. In timp s-a accentuat si cu toate ca la nivel constient acceptam probema si as fi facut orice ca sa ma vindec nu am reusit. Am fost de zeci de ori la psihiatru, la psihologi, la manastiri…nici un efect. Dupa degradarea aproape totala a conditiei mele sociale (am ajuns efectiv boschetar) si dupa o tentativa de suicid, in anul 2000 am ajuns la o doamna psihoterapeut, fosta asistent universitar la Institutul de Psihologie desfiintat de Ceausescu in urma cercetarilor lor in domeniul hipnozei. Am facut cinci sedinte cu hipnoza si am scapat definitiv de dependenta mea. Dupa a patra sedinta am scapat si de fumat definitiv dupa 17 ani in care am fumat 1-2 pachete pe zi.
    Desi inteleg ca este o arma cu doua taisuri, sant foarte mirat ca este o metoda foarte putin folosita si se pierd o multime de oameni din cauza unor vicii care pot fi tratate foarte usor. Cazul meu sta marturie daca vreti , pentru asta.

  10. Comentariu scris de Vizita la psiholog | Andreea Burlacu
    Publicat la data de 31.1.2017, ora 9:32 am

    [...] doi doar de tulburari sau probleme). Psihiatrul e si singurul care da medicatie. Puteti afla aici mai [...]



Lasa un comentariu


Do NOT fill this !