Mit sau realitate: ar putea saritul peste micul dejun sa determine cresterea in greutate?

“Cand eram mica, mama mi-a spus ca, daca nu manac micul dejun, metabolismul meu va incetini, iar, in timp, acest obicei nesanatos ar putea declansa cresterea anormala in greutate, asociata cu o serie de probleme de sanatate. Este acest lucru adevarat?”, intreaba o cititoare New York Times. Iata ce raspund specialistii americani in domeniul nutritiei.

Industria alimentara promoveaza aceasta idee de zeci de ani pentru a creste vanzarile la cereale, insa studiile stiintifice realizate pe aceasta tema nu au gasit dovezi pentru a sustine aceasta afirmatie.

Ideea ca un mic dejun consistent este bun pentru sanatate dateaza, mai exact, din anii 1920, cand Edward Bernays, consultant de succes in relatiile publice, a condus o campanie media la nivel national in Statele Unite ale Americii pentru a incuraja oamenii sa isi inceapa dimineata cu o portie de omleta cu sunca. Unul dintre clientii lui Edward Bernays, la vremea respectiva, era compania Beech-Nut, care comercializa sunca si alte produse din carne de porc.

In deceniile ce au urmat, zeci de studii de observatie conduse de oamenii de stiinta au aratat ca persoanele care obisnuiesc sa manance micul dejun tind sa fie mai slabe. Insa studiile nu au reusit sa aduca dovezile care sa ateste ca ar fi vorba despre o relatie de tip cauza-efect. Cu toate acestea, atat institutiile din domeniul sanatatii publice, cat si companiile de cercetare private, au sustinut ca ar exista dovezi ce demonstreaza ca luarea mesei de dimineata ne protejeaza impotriva tendintelor anormale de ingrasare.

Dar studiile experimentale randomizate, in cadrul carora participantilor le-a fost lasata optiunea de a lua masa de dimineata sau sari peste micul dejun, nu au ajuns la aceste concluzii.

Cel mai recent studiu efectuat pe aceasta tema si publicat recent in arhiva “The National Center for Biotechnology Information”, a investigat rolul cauzal al mesei de dimineata asupra echilibrului, energiei si sanatatii pe plan fizic, aratand ca la adultii obezi servirea micului dejun le-a adus un nivel mai mare de energie si activitate fizica pe parcursul primei parti ale zilei, in timp persoanele care obisnuiau sa sara peste masa de dimineata consumau mai multe alimente in cea de-a doua parte a zilei. Cercetatorii au concluzionat, insa, ca nu au existat diferente la nivelul fluctuarii greutatii corporale in randul acestora.

“Fie ca obisnuim sa luam micul dejun in fiecare zi sau nu, acesta nu este un factor care sa influenteze in mod direct cresterea in greutate, a declarat James Betts, unul dintre autorii studiului, profesor de nutritie si metabolism in cadrul Universitatii din Bath, Marea Britanie.

“Spre deosebire de studiile randomizate, studiile de observatie ar putea fi inselatoare. Ele arata ca oamenii care obisnuiesc sa ia micul dejun in fiecare dimineata au si alte obiceiuri alimentare asociate cu un nivel de bunastare generala a organismului. Acestia tind sa consume mai putin alcool, sa fumeze mai putin, sa consume mai putin zahar sa manance mai multe fibre si sa faca mai multa miscare pe tot parcursul zilei. Tot ce stim din studiile de observatie este faptul ca persoanele care obisnuiesc sa manance dimineata sunt, in general, mai slabe. Exista, insa, o serie de alti factori care ar putea reprezenta cauza pentru care lucrurile stau asa,” a mai adaugat autorul.

Autor: G.T.

Articole similare:

  1. Cum slabim sanatos: 3 reguli de urmat la micul dejun
  2. De ce micul dejun este important pentru copii?
  3. 3 dintre cele mai frecvente greseli pe care le facem la micul dejun
  4. Cat de important este micul dejun?
  5. vitMATINA Cum incepi o zi sanatoasa: Fructe sau suc de fructe la micul dejun?

Tags:

Un raspuns

Participa la discutie. Citeste comentariile cititorilor si exprima-ti si tu parerea!

  1. Comentariu scris de caterina
    Publicat la data de 22.4.2017, ora 9:02 am

    Eu mananc putin seara si de aceea trebuie sa mananc suficient dimineata si asa m-am obisnuit de 30 de ani. Am avut toata viata o greutate normala si acum am 59 de ani. Cand am petreceri, sau musafiri si mananc serile, trebuie sa ma chinui o perioada sa dau jos kilograme.
    Cred ca pestele, fructele si legumele mancate in cantitati decente te pot mentine supla si la varste inaintate, indiferent ce metabolism ai.

    dar trebuie sa ai vointa…



Lasa un comentariu


Do NOT fill this !