Mersul pe jos a fost asociat cu imbunatatirea functiilor cognitive

Un program sustinut de mers pe jos ar putea reduce simptomele specifice deficientei cognitive usoare, legata de afectarea vaselor de sange din creier, arata un studiu publicat in “British Journal of Sports Medicine”, noteaza reuters.com.

Participantii la studiu – ce sufereau de tulburari vasculare cognitive, intitulate dementa vasculara – ce obisnuiau sa mearga pe jos trei ore pe saptamana timp de sase luni, au reusit sa isi imbunatateasca timpii de reactie si alte semne ce indica o buna activitate cerebrala, arata autorii studiului.

Dementa vasculara se refera la o forma usoara de dementa, cauzata de aceleasi tipuri de leziuni vasculare identificate la nivel cardiac, dar si in alte parti ale corpului. Aceasta este a doua cea mai frecventa cauza de dementa dupa boala Alzheimer.

“Se stie ca exercitiile aerobice efectuate regulat imbunatatesc sanatatea cardiovasculara si sanatatea cerebrovasculara. Mai exact, acestea reduc riscul aparitiei unor afectiuni cronice, precum hipertensiunea arteriala, diabetul zaharat de tip II si un nivel ridicat de colesterol. Acestea au un impact deosebit de negativ asupra creierului, cel mai probabil din cauza unui flux sangvin redus la nivel cerebral,” declara Teresa Liu-Ambrose, autoarea principala a studiului si cercetatoare in cadrul laboratorului Aging, Mobility, and Cognitive Neuroscience de la Universitatea British Columbia din Vancouver.

Creierul este un organ metabolic si, de aceea, sanatatea cerebrala trebuie sustinuta printr-un flux sangvin bun pentru a furniza substantele nutritive necesare creierului, dar si pentru a il ajuta sa se oxigeneze. Trebuie mentionat faptul ca pe parcursul studiului nostru scaderea tensiunii arteriale, datorita unui program de miscare fizica, a fost asociata cu imbunatatirea functiilor cognitive.

Exercitiile aerobice pot, de asemenea, sa ajute creierul prin crestea factorilor de dezvoltare, prin stimularea organismului ce produce substante ce promoveaza cresterea celulelor si supravietuirea acestora, a mai adaugat autoarea,” a mai adaugat autoarea principala a studiului.

Pentru a realiza acest studiu, Liu-Ambrose si colegii sai au repartizat aleatoriu 38 de adulti aflati la o varsta inaintata si care sufereau de insuficienta vasculara cognitiva,  in doua grupuri: primul a urmat un program de antrenament aerobic format din trei sedinte de o ora de mers pe jos in fiecare saptamana timp de sase luni, iar cel de-al doilea grup si-a continuat rutina obisnuita.

Inainte de inceperea programului de exercitii fizice, precum si la finalul acestora, toti participantii au fost evaluati de specialisti prin intermediul imagisticii prin rezonanta magnetica pentru a le fi masurate si analizate activitatea neuronala si capacitatea lor cognitiva.

Persoanele care faceau parte din grupul care urma un program aerobic au observat imbunatari semnificative la nivelul reactiilor lor pe parcursul testelor cognitive, iar schimbarile au fost confirmate si de analiza prin imagistica ce a aratat schimbari la nivelul activitatii creierului. Grupul de control care nu a urmat niciun program de exercitii fizice nu a prezentat nicio schimbare la finalul experimentului.

Exercitiile fizice par a fi o strategie foarte buna pentru a imbunatati starea de sanatate pe plan cognitiv, in special la adultii in varsta. Efectele pozitive ale adoptarii unui program de exercitii fizice efectuate regulat sunt confirmate si de studiile mai ample realizate pe aceasta tema si pot avea implicatii deosebit de importante in tratarea pacientilor in varsta, ce au factor de risc cardiovascular ridicat, pentru a ii ajuta sa isi protejeze sanatatea creierului,” conchide autoarea.

Autor: G.T.

Articole similare:

  1. Un stil de viata ocupat este recomandat pentru imbunatatirea functiilor cognitive, in special la persoanele varstnice
  2. Ce impact au exercitiile fizice asupra functiilor creierului
  3. 4 modalitati prin care ingineria umana poate combate schimbarile climatice: pastila anti-carne, oameni scunzi, produse farmaceutice pentru altruism, empatie si imbunatatirea capacitatilor cognitive
  4. Care este cel mai bun supliment alimentar pentru imbunatatirea memoriei
  5. Apneea in somn la copii, asociata cu probleme cognitive

Tags: , ,

Nici un comentariu

Momentan, articolul nu are nici un comentariu. Ai o parere? Fii primul care deschide discutia!

Lasa un comentariu


Do NOT fill this !