Mersul pe bicicleta in oras: cum este afectat organismul de traficul rutier

V-ati intrebat vreodata cum afecteaza gazele emanate de masinile din trafic organismul persoanelor care merg pe bicicleta? O echipa de fiziologi de la University of British Columbia si de la University of Fraser Valley din Cananda au studiat voluntari sanatosi, punandu-i sa stea pe biciclete stationare, in timp ce purtau masti care pompau aer filtrat sau aer care continea gaze de esapament.

Cercetatorii au masurat ritmul cardiac si alte raspunsuri fiziologice ale voluntarilor.

Descoperirea a parut la inceput ciudata. Corpurile voluntarilor au reactionat la gazele de esapament atunci cand pedalau la o intensitate scazuta, dar in cazul celor care pedalau la o intensitate ridicata, nu au fost identificate diferente de reactie a organismului dintre aerul poluat si cel filtrat.

“Ne asteptam sa gasim mai multe efecte ale poluarii si efecte mai mari  ale acesteia in cazul pedalarii la o intensitate ridicata.[...] La urma urmei, atunci cand facem un efort mai mare, respiram mai puternic, ceea ce inseamna ca asimilam mai mult. De asemenea, sunt mai multe sanse sa respiram pe gura, ocolind astfel mecanismele naturale de filtrare din interiorul nasului”, a explicat  Michael Koehle, autorul studiului.

Desi studiul nu a fost realizat pentru a explica diferenta dintre asimilarea gazelor de esapament in functie de intensitatea pedalarii, cercetatorii au emis o ipoteza.

O posibila explicatie ar putea fi ca organismul trece prin foarte multe schimbari in timpul efortului intens si aceste schimbari depasesc efectele minore pe care poluarea le-ar putea declansa.

Acest lucru nu inseamna ca poluarea nu reprezinta o problema. Multe studii au stabilit ca persoanele expuse la poluare, timp de mai multi ani, au un risc mai crescut de a dezvolta boli cardiace si pulmonare.

Pentru biciclistii care nu au conditii ce ar putea fi agravate de poluare, Koehle sugereaza sa evite, pe cat posibil, mersul pe bicicleta atunci cand traficul este mare.

In ciuda rezultatelor studiului, Koehle nu crede ca pedalatul la o intensitate ridicata ajuta cu adevarat. “In acest moment nu as recomanda doar pedalatul la o intensitate mare[...]Dar, cu siguranta, rezultatele noastre arata ca pedalatul la o intensitate mica, atunci cand gradul de poluare este ridicat, nu reprezinta o protectie”, a explicat acesta.

Sursa: Popsci

Pentru problemele legate de medicina sportiva, programati-va pentru o consultatie la Dr. Alin Popescu, Hyperclinica MedLife Favorit si Hyperclinica MedLife Grivita

Articole similare:

  1. Mersul pe bicicleta, o moda care ne ajuta sa scapam de kilogramele in plus
  2. vitMATINA VIDEO Ce muschi folosim cand mergem pe bicicleta
  3. vitMATINA Cat de sanatos este mersul pe jos?
  4. Mersul pe bârnă
  5. Bucurestiul, cel mai zgomotos oras din Romania. Cum ne afecteaza poluarea fonica sanatatea

Tags: , ,

15 comentarii

Participa la discutie. Citeste comentariile cititorilor si exprima-ti si tu parerea!

  1. Comentariu scris de bogdan
    Publicat la data de 29.11.2013, ora 11:55 am

    Biciclistii insa nu au probleme cardiace si pulmonare.

    Concluzia studiului: folositi cat mai mult bicicleta.

  2. Comentariu scris de Florin
    Publicat la data de 29.11.2013, ora 12:46 pm

    Pedalatul chiar și la intensitate redusă e folositor în traficul aglomerat fie și numai prin comparație cu mersul pe jos în aceleași condiții: ajungi mai repede, tragi mai puțin pe nas (de noxe vorbesc !).
    Pe mine mă înduioșează șoferii care-și închipuie că, prinși în trafic fiind, aerul condiționat îi ajută cu ceva. Dacă e fără recirculare, e chiar mai rău decât la biciclist. Dacă e pe recirculare, e nasol din principiu. Nemaivorbind că aerul ăla de-l tot recirculă e luat tot din București, că doar n-o locui în vârful Carpaților.

  3. Comentariu scris de woe
    Publicat la data de 29.11.2013, ora 1:53 pm

    Sa vezi rezultate daca studiul era facut in Bucuresti.
    Pai doar biciclistii incepatori isi risca viata mergand la cot cu masinile pe bulevarde si stand la semafor sa pufaie noxe. Ailalti merg pe stradute laterale, trotuare, o taie prin parcuri nu sta nime la semafor decat cand n-are incotro.

    • Comentariu scris de Nick
      Publicat la data de 29.11.2013, ora 9:42 pm

      Normal ca trebuie sa alegi traseul pe strazi secundare, parcuri. De ce sa mergi printre masinile blocate? Doar ca sa le faci in ciuda?

  4. Comentariu scris de Radu Mititean
    Publicat la data de 29.11.2013, ora 3:20 pm

    Din pacate articolul prezinta situatia unilateral si scos din context. Multiple studii au aratat, pe de o parte, ca statistic (in medie) biciclistii nu inhaleaza mai multe elemente nocive decat pasagerii din autoturisme in efectuarea unei deplasari pe acelasi traseu urban si pe de alta parte ca toate certele sau potentialele efecte negative asupra sanatatii ale mersului pe bicicleta in mediul urban (inclsuiv riscul de accident) sunt supracompensate de avantajele asupra sanatatii. Subiectul este complex si ar merita o abordare adecvata, nu una de acest tip care poate induce idei gresite cititorilor cu privire al acest subiect prin acest tip de abordare izolata, chiar daca aceasta este tendinta jurnalistica, de a da iz de senzationalism unui subiect prezentand unilateral un aspect al unei probleme. Dr. Radu Mititean, presedinte, Federatia Biciclistilor din Romania (FBR)

    • Comentariu scris de SorinHN
      Publicat la data de 30.11.2013, ora 11:55 am

      Gogosi ! Minciuni umflate si statistici ! Vai de voi !

    • Comentariu scris de MB
      Publicat la data de 2.12.2013, ora 6:14 pm

      poate pe website-ul FBR o pagina dedicata aspectelor medicale, statisticilor si studiilor? (…am vazut ca unele sectiuni inca sunt in constructie :D )

  5. Comentariu scris de Bogdan
    Publicat la data de 29.11.2013, ora 3:52 pm

    Merg de 7 ani zilnic cu bicicleta, fie ploaie, vara, iarna. Cine are drum pe Petricani/Colentina cu siguranta m-a vazut dimineata.

    Eu am identificat un singur dusman al biciclistului si acela este vantul… Intr-o foarte mica masura ar mai fi cainele sinucigas, cel care se arunca intre roti.

    Legat de poluare… la inceput recunosc, foloseam o masca. Cu timpul m-am obisnuit si acum rareori mai simt gazele de esapament.

    Pedalez la maxim de fiecare data pentru ca nu am timp sa merg la sala si pentru ca la birou avem dush si vestiar.

  6. Comentariu scris de SorinHN
    Publicat la data de 30.11.2013, ora 11:53 am

    Cel mai prost si mai nesimtit studiu de care am auzit !
    E suficient ca per ansamblu e o prostie extraordinara. Dar, pentru exemplificare, ce mecanism “natural” de filtrare are nasul fata de gazele de esapament ?
    Orice efort fizic mare (alergat, ciclism etc) trebuie facut in aer curat. Imagineaza-ti ca respiri linistit intr-o camera cu praf. Vei simti cum intra ceva praf, nu foarte profund dar intra. Daca respiri ca in timpul unui efort, cu sigurnta mult mai multe particule vor ajunge in alveole, adica in camarutele cele mai profunde, de unde nu ies NICIODATA. Plamanul devine din rozul superb la copii, o chestie pestrita si mizerabila la ORICE adult. Ei insa nu se refera la particule, ci la gaze (repet, nasul nu are nici un mecanism de filtrare a gazului ). Chiar si asa, organismul are mecanisme compensatorii care poate nu lasa sa se vada ca sufera. Mai bine ganditi-va cine, da ce si cu ce scop a facut acest “studiu” !

    • Comentariu scris de MB
      Publicat la data de 2.12.2013, ora 6:11 pm

      calm, calm ….

      “gazele de esapament” contin miriade de particole in suspensie care pot fi filtrate la trecerea prin cavitatea nazala – pina in 10 microni ramin in nas, cele mai mici trec mai departe

      mecanisme de filtrare – parul din nas + mucoasa cu secretiile ei si cilii celulelor

      (plamanul ala asa mizerabil de care vorbesti se intilneste la fumatori vechi – inclusiv cei pasivi – mineri si alti lucratori in medii cu particule fine in suspensie … in rest insa plamanul ramine roz si la adulti – are si el mecanisme de aparare: secretiile si celulele cu cili – perisori care elimina particolele fine care ajung la acel nivel . Efortul fizic si respiratia corecta, profunda asigura o curatare eficienta. )

  7. Comentariu scris de vlad
    Publicat la data de 30.11.2013, ora 1:28 pm

    chiar trebuia facut un studiu pentru asa ceva?
    faci efort – respiri mai mult, ai nevoie de aer curat. inspiri poluare, poti sa fii tu atlet mondial, tot te imbolnavesti.

    probabil ca asta le spun si chinezilor cand sunt speriati de smogul lor. nu va face rau. stati linistiti.

    • Comentariu scris de cristi
      Publicat la data de 2.12.2013, ora 10:46 am

      Eu pot sa va spun ca atunci cand mergeam la facultate cu bicicleta prin oras, uneori aveam dureri in zona pieptului din cauza gazelor de la masini. Asta se intampla cand trebuia sa ma strecor prin traficul blocat.
      De atunci nu mai merg cu bicicleta decat pe munte si nu mai am nici o durere.

    • Comentariu scris de MB
      Publicat la data de 2.12.2013, ora 6:38 pm

      of.
      tocmai, ca studiul a gasit ca un efort ridicat – “faci efort – respiri mai mult” cum ai scris – anuleaza (sau sunt foarte mici) efectele negative ale gazelor de esapament

      ceea ce ar pune problema ciclistilor vitezomani

      astfel ca mi se pare f.decent ce zice autorul studiului in concluzie

  8. Comentariu scris de florina costea
    Publicat la data de 3.12.2013, ora 4:19 pm

    este vrajala pura, vor sa descurajeze mersul pe bicicleta pt ca biciclistii au inceput sa fie o forta. Plus ca vor pistele pe care oprescu macelaru nu este dispus sa le fac.

    Am ascultat interviu cu un doctor roman- imi pare rau ca imi scapa acum numele- care spunea clar ca statistic nu este dovedit ca mersul cu bicileta in oras ar afecta caile respiratorii!!! Probabil ca miscarea in sine compenseaza…si app, daca merg pe trotuar si inhalez gazele de la masinile din tarcfic nu se pune?

  9. Comentariu scris de Veloteca
    Publicat la data de 27.8.2015, ora 1:22 pm

    nu cred ca ar trebui sa ne punem problema ca mersul pe bicicleta in oras nu este sanatos… la fel de bine cred ca poti sa respiri gazele de esapament si daca nu esti pe bicicleta… din contra ar trebui sa incurajam mersul de bicicleta care nu polueaza!!!



Lasa un comentariu


Do NOT fill this !