Meniu de gradinita: Carnati, varza, crenvursti
Cautarea unei gradinite sau a unei crese pentru copilul tau nu poate fi un lucru simplu. Cauti activitati educationale potrivite varstei si gradului de dezvoltare a copilului, o locatie apropiata de casa sau serviciu, curata, dotata cat de cat, educatoare cu vocatie si, nu in ultimul rand, un meniu variat si sanatos. Alegi gradinita, timpul trece, apoi intr-o buna zi, copilul vomita ciuperci intregi. Verifici meniul si descoperi ca, la masa de pranz, o ceata de copii de 3 ani a mancat varza cu carnati, iar traditionalul crenvurst (sic) este o alegere frecventa pentru micul dejun. La desert, un copil poate primi, fascinant, o ciocolata intreaga.
Stim cu totii ca obiceiurile alimentare sanatoase se formeaza inca din primul an de viata, ca anumite alimente pot duce la alergii, ca excesele si alimentele nepotrivite cauzeaza in timp numeroase boli si afectiuni greu de tratat. Ca parinte modern si la curent cu ultimele informatii privind diversificarea si dieta corecta a copilului, te straduiesti sa il obisnuiesti cu “ce este mai bun pentru el”. Ce faci atunci cand gradinita, institutia de stat sau particulara care iti educa copilul, are alta viziune asupra a ce este potrivit unui stomac intre 1 si 7 ani?
Un sondaj rapid printre parintii ce si-au dus copiii la cresa sau la gradinita in Bucuresti a generat o lista intreaga de alimente grase si nu numai:
- fasole boabe cu cabanos;
- crenvursti;
- sunca de pui;
- salam;
- pate de ficat;
- margarina;
- carnati fierti cu varza calita;
- ciulama de ciuperci;
- ciulama de pipote si inimi;
- carne de porc cu – din nou – varza calita;
- fasole verde cu carne (nespecificat ce carne);
- sarmale;
- chiftele cu sos;
- ciocolata intreaga (100 grame);
- napolitana cu ciocolata (cu multe e-uri);
- corn cu ciocolata (cu multe e-uri).
Ordinul MSP nr. 1563/2008 cu Lista alimentelor nerecomandate copiilor de varsta scolara si prescolara.
Copilul tau ce mananca la gradinita?
E.O.


Publicat la data de 1.2.2010, ora 10:49 am
Se zice cremvursti nu crenvursti.
Publicat la data de 1.2.2010, ora 11:56 am
Se scrie fie cremwurst, daca vrei musai sa pastrezi cuvantul din lb germana, fie crenvurst, potrivit dex online: http://dexonline.ro/search.php?cuv=crenvurst
Publicat la data de 1.2.2010, ora 12:25 pm
Se scrie şi se spune crenvurst/crenvurşti. ///
[Editat de MedLive.ro]
Publicat la data de 2.2.2010, ora 6:38 pm
Uite o reteta dietetica cu varza si carne: http://www.retete-online.com/retete/_legume-fructe/varza-gratinata-ro.php
Depinde extraordinar de felul in care este gatita o mancare!
Publicat la data de 2.2.2010, ora 6:29 pm
Este corect CRENVURSTI, numai incultii spun creMvursti. Cuvantul vine din germana (vorbita in Austria). Kren, in germana vorbita in Austria inseamna HREAN, iar Wurst inseamna CARNAT. Krenwurst inseamna CARNAT CU HREAN, adica ce se mananca cu hrean. In DEX apare tot CRENVURST.
http://dexonline.ro/search.php?cuv=crenvursti
Publicat la data de 2.2.2010, ora 6:36 pm
In alta ordine de idei, lista de mai sus contine multe lucruri de care unii copii nu au parte nici acasa. Exista o exagerare stupida legata de “mancarea sanatoasa”. Chiar credeti ca daca un copil va manca dimineata un castronel de cereale cu lapte degresat, iar la pranz un iaurt Danone (care este facut doar din lapte praf si emulgatori), in loc de o felie de paina cu margarina si salam, sau pate de ficat, iar la pranz un gratar de pui cu cartofi natur, va fi mai sanatos? Cu siguranta nu! Copilul trebuie sa manance variat SI SA FACA MULTA MISCARE. Altfel, degeaba mananca un mar si o portocala si un ceai seara.
Publicat la data de 1.2.2010, ora 10:53 am
Este evident ca cei care prepara hrana o fac in primul rind pentru personalul care lucreaza acolo si apoi in al doilea rind pentru copii. E risul lumii. Eu am sesizat acest lucru la o gradinita din sibiu acum vreo 5 ani. S-au uitat la mine ca la un extraterestru cind le-am spus sa nu dea copiilor carne de porc congelata si ciocolata. Am facut si reclamatie dar , degeaba.
Publicat la data de 1.2.2010, ora 11:40 am
Nu contest sondajul dvs, dar ce trebuie sa stiti atat dvs, cat si cei care citesc acest articol, este ca in graditele de stat (nu stiu cum este la cele particulare) meniul este stabilit impreuna cu asistentul medical, care are lista primita de la institutii care se ocupa cu asa ceva (gen Sanepid…)cu grupele de alimente pe care trebuie sa le manance fiecare copil/zi si gramajele acestora. Ar fi interesant sa mergeti in mai multe gradinite (de stat si particulare) si sa aflati mai multe informatii despre cum se alcatuieste un meniu!
Publicat la data de 1.2.2010, ora 2:55 pm
Aiurea! Probabil ca nu sunteti la curent cu informatiile actuale. Eu vizitez de cateva saptamani gradinitele de stat din sectorul 2 (Bucuresti, fireste). Meniul de baza este alcatuit din varza si cartofi, cu sau fara carne de porc. Ce Minister! Ce Sanepid! Ii doare fix in cot de … legi, norme sau alte minunatii din astea! Intrebati personalul din gradinite. Sinceritatea lor este debordanta! Si mai sunt si alte aspecte interesante, legate de gradinitele de stat.
Publicat la data de 1.2.2010, ora 7:26 pm
Eu sunt unul dintre parintii care am solicitat asistentei din gradinita sa-mi prezinte “planul de masa/meniu”ci cantitatile/portie si recomandarile….surpriza, acest plan NU EXISTA!
In fiecare zi , la gradinita, este ceva ce nu corespunde in meniu!
Ciorba de fasole boabe este in fiecare saptamana, varza calita cu cabanos, la fel…salamul si margarina…de 3 ori pe saptamana…odata pateu si odata cascaval!
De cand a inceput gradinita, m-am saturat de batoane Nestle Fitness ( pe care copiii le primesc gustare ( pe banii nostrii, ca platim masa 10 lei/zi), iar eu, pe alti bani oferiti educatoarei, am obtinut intelegerea sa-mi dea mie gustarile, nu copiilor!
Macaroanele cu branza se servesc mereu CU ZAHAR!!!!!!!
Am protestat la fiecare sedinta, este adevarat, cu vorba buna…ca am dat suficiente cadouri si multi bani pt. cele 2 locuri la gradinita, dar n-am obtinut nimic!
Si nu pot sa-nteleg de ce in loc de un ou fiert, se prefera papara , servita unor copii de 3 ani jumate!!!!!!!!!!!!!
Publicat la data de 1.2.2010, ora 11:21 am
Multumesc pentru tema.
Foarte necesar.
Cum putem avea ca parinti controlul asupra alimentelor si preparatelor pe care le primesc copii la gradinite ?
Nu am apucat sa citesc Ordinul MSP nr. 1563/2008 dar daca nu contine si sanctiuni in caz de neaplicare este degeaba.
Publicat la data de 1.2.2010, ora 11:33 am
sa stiti ca nu doar la stat dar si la gradinitele particulare primesc salam, cremvusti si nelipsitele dulciuri din comert (napolitane, bomboane)
multi copii asta mananca si acasa deci ar fi ciudat sa vin eu sa cer altceva si oricum ar dori sa manance ce au si ceilalti.
deocamdata copilul meu inca nu merge la gradi dar din primavara cred ca va merge si privesc cu ingrijorare din perspectiva asta.
majoritatea copiilor mici pe care ii stiu mananca in mod constant cremvusti si salam (sasesc, influentati de nu stiu ce reclama cu copilasi, parca nu tot salam e).
Publicat la data de 1.2.2010, ora 11:43 am
Iar exageram si generalizam. Eu am avut copilul la o gradinita de stat – Gradinita 195 Apusului, unde se manca excelent, si foarte sanatos. Iar la gustare de cele mai multe ori aveau fructe, in nici un caz ciocolata.
Publicat la data de 1.2.2010, ora 12:16 pm
ciocolata poate fi mai buna decat un fruct, ca desert. de regula stomacul digera ce s-a mancat pana atunci si fructul ramane sa fermenteze in stomac.
pana la urma n-a dat nimeni un exemplu de meniu controlat pentru copii, care cu siguranta difera de meniul pt. un adult. copiii sunt in crestere si au alte nevoi.
Publicat la data de 2.2.2010, ora 9:37 am
Un mega cretinism.
Ciocolata contine zahar. Un copil nu ar trebui sa puna gura pe alt zahar decat cel din fructe pana la varsta de 5-6 ani decat extrem de rar, sau la ocazii.
Publicat la data de 2.2.2010, ora 9:39 am
Se referea la gustare, nu la desert. Gustare inseamna masa de dupa somnul de amiaza. Fructele se mananca la gustare tocmai din motivele expuse de tine.
Publicat la data de 2.2.2010, ora 10:53 am
corect, mersi de clarificare. eu ma gandeam la desert.
Publicat la data de 1.2.2010, ora 11:52 am
In situatia in care suntem de-a dreptul fericiti cand ne sunt admisi copiii la o gradinita de stat (pt ca cei care isi permit o gradinita privata o pot schimba fara probleme) cum am putea sa reclamam meniul copiilor sau alte aspecte fara a risca sa fim dati afara din gradinita? au parintii vreo putere in situatia asta?
Publicat la data de 1.2.2010, ora 11:59 am
Voi ce a-ti mancat la gradinita si acasa in copilarie?Eu am mancat si crenwursti si carnati si sarmale,ciocolata cam 1kg pe luna ,dar am facut sport din clasa a 4a si acum am 1,87m si 88kg(asta pentru ca am renuntat la miscare).Nu conteaza ce mananci,conteaza stilul de viata,aportul de vitamine si calciu adus de alimentatia de acasa!
Publicat la data de 1.2.2010, ora 12:53 pm
f interesant. deci poti sa mananci si pietre, important e cat sport faci dupa.
Publicat la data de 1.2.2010, ora 2:59 pm
Aoleu!!!!!!!!!!!!!Cum sa nu conteze ce mananci???Pai hrana intra in organism si este energia corpului!!O alimentatie sanatoasa intareste sistemul imunitar,ajuta la repararea celulelor prin continutul proteinelor,al caloriilor,al sarurilor minerale.
O dieta bogata in fructe,legume,verdeturi,carne de peste si branzeturi este indicata pt sanatatea organismului.
Poti sa faci oricat sport doresti daca mananci doar alimente bogate in carbohidrati,colesterol,alimete prajite,bauturi gazoase!
O dieta echilibrata pt un copil trebuie sa contina:
-carne pui,vita,curcan,ficatei de pui
-peste
-legume(fasole verde,mazare,linte,morcovi,zucchine etc)
-cartofi piure sau natur,mamaliguta
-paste cu diferite sosuri (sos de rosii cu busuioc,pasta cu ulei de masline,pasta cu ton,pasta cu unt,pasta cu sos de carne vita)
-supe de legume diferite,supa de pui
-salate verzi
-desert din iaurt,biscuiti,fructe,paine cu marmelada de casa
-pizza cu prosciutto cotto sau crudo
-apa plata
De evitat chipsuri,pop corn,cartofi prajiti,tot ce este din comert cu E-uri fff multe,sau bauturile coca cola,fanta etc.
Cam asa ceva mananca fetita mea la gradinita aici in Italia…si dieta mediteraneana este cea mai indicata pt ca este f echilibrata,variata,sanatoasa.
Din pacate in Romania inca conduita alimentara este f gresita,iar copiii ajung sa se obisnuiasaca cu acelasi stil alimentar nesanatos adoptat de la parinti.
Publicat la data de 2.2.2010, ora 11:58 am
Ficatei de pui??? La copii? Este partea cea mai mizera dintr-un pui..crescut in mod industrial ..in ficat se strang toate mizeriile chimice cu care sunt crescuti puii in ferme. Mai bine fara..sau de la pui crescut la tara!
Sanatate !
Publicat la data de 2.2.2010, ora 5:19 pm
ete na, voi acolo in italia mancatzi numai de dieta totul echilibrat. Nu uitatzi ca am crescut in comunism asa cum am putut si am ajuns mari si sanatosi.
Publicat la data de 2.2.2010, ora 6:46 pm
michael phelps, care a luat gramada de medalii de aur la olimpiada, mananca junk-food (hamburger etc.) si are o sanatate excelenta (cu conditia sa faca mult sport). este o dementa in curs de amplificare, idiotenia asta cu mancarea sanatoasa. au trait unii cu lapte si paine, si nu au mai murit!
Publicat la data de 1.2.2010, ora 3:48 pm
Aportul de vitamine si calciu, nu tot din alimente le primesti? Cum adica nu conteaza ce mananci? Si sunt un pic mai multe minerale de care ai nevoie, nu numai calciu…si nu numai vitamine…
Daca crezi ca mancand tot felul de porcarii iar apoi adaugand ceva pastile cu vitamine si calciu nu iti cresc sansele sa faci vreo boala destul de grava mai incolo (presupun ca inca nu ai trecut de 30 de ani daca in copilarie ai avut 1kg de coiocolata/zii), gresesti. Sportul ajuta, sigur dar e nevoie si de o alimentatie coraspunzatoare…
O sa vezi cand cresti mare…
Publicat la data de 2.2.2010, ora 1:03 pm
eu am mancat ZILNIC aceeasi sandwich cu margarina si salam nashpa alternat in zile de sarbatoare cu miere sau dulceata – si asta 9-10 luni din an. Plus acasa cate-o saptamana pe supa de cartofi, varza si fasole daca era un os in el sau zarzavat pentru o supa de pui-piele si oase iar era sarbatoare. Si culmea n-am facut nici colesterol de la atata margarina, nici probleme la stomac.
Copilul meu mananca la gradinita ALTERNAT indiferent daca micul de jun este cereale cu lapte, cremvusti, polonez, pateu sau margarina cu parizer. Ou primeste eventual la masa de pranz langa o mazare sau un spanac. La pranz are intotdeauna supa, fiind prea mic nu le distinge decat dupa culoare dar sunt de trei feluri clare (de pui, de zarzavat, ciorbite), cu bulion (de bulion, de fasole verde, de varza), si pastoase de fasole boabe, de cartofi, de salata . Felul doi este compus de obicei din cartofi, orez sau macaroane cu carne, uneori cu branza, si foarte rar mai pomeneste de mazare, spanac sau sarmale.
Iar la gustare are intotdeauna un fruct mar/banane sau portocale cu niste biscuiti/napolitane, macar la doua saptamani prajitura (albinita, cremes, dobos) si doar foarte rar ciocolata.
Consider ca avand in vedere subventia de stat pentru masa piticilor si faptul ca si parintii copiilor mai saraci trebuie sa-si poata permite sa plateasca gradinita pentru ei varietatea este mult mai necesara decat analiza la lupa a ingredientelor si a portiilor – oricum unii nu mananca deloc altii manaca si portia colegilor, asa ca portionarea este inutila. Iar din bugetul respectiv nu se poate obtine o mancare mai aleasa fara a se pierde varietatea, eu platesc 6 lei/zi si stiu ca la bucatarie exista multe mancaruri obtinute din ce s-a pus pe iarna pentru a se putea mentine aceste preturi.
Cine are de obiectat la acestea este indreptatit sa dea copilul la gardinita particulara sau daca nici de acestia nu e multumit sa-i tina acasa cu o bona care sa-i faca doar mancare super aleasa si super portionata, si sa se mire peste ani de ce ajunge cu probleme mai grave decat copii crescuti “la ciurda”.
Publicat la data de 1.2.2010, ora 12:00 pm
Bravo!!!!
Daniela, ai dreptate. Daca zicem ceva, riscam cel putin o palma peste bot data de directiune.
Claudia, unde am eu copilul exact asta se da. Nu e vorba de generalizare, e vorba sa se traga un semnal de alarma pentru ca se pot face multe cu aceeiasi bani. E vorba pana la urma de bunavointa si de dorinta de a face copiilor bine nu de a economisi bani.
Dalidis, parca am scris eu mesajul tau. Daca te duci sa sugerezi ceva, nu conteaza cat de frumos o faci … se uita la tine de parca esti picat din luna.
Publicat la data de 1.2.2010, ora 12:43 pm
Eu sa sa va cresteti voi copii si sa nu ii mai lasati pe mana altora.
Publicat la data de 1.2.2010, ora 1:02 pm
Stimate domn Liviu, ori nu ai copii nu ti-i i-a crescut altcineva. Daca dai copilul la gradinita nu inseamna ca il lasi sa ti-l creasca altcineva. Esti malitios. Ori nu stii ca parintii trebuie sa mearga la serviciu? Un comentariu demn de replica “Daca taceai filosof ramaneai”.
Publicat la data de 2.2.2010, ora 7:53 am
Daniela, puteai sa-i spui dl. Liviu urmatoarele: Mai bine taci,sa creada lumea ca esti prost, decat sa vorbesti si sa inlaturi orice dubiu! I se potriveste ,nu?
Publicat la data de 2.2.2010, ora 9:43 am
Alt cretinism
Ideal ar fi ca un copil sa stea la gradinita numai 4 ore. La pranz ar trebui sa vina acasa, cu riscul ca ii pui guvernanta. Asa ar manca acasa si ar avea parte de o viata mult mai normala. Asa ar putea sa se JOACE. Guvernanta aia poate sa il scoata in parc, sa vada soarele, sa alerge in aer liber
Daca as fi stat eu la internat (adica mai mult de 4 ore) pe perioada gradinitei deveneam criminal in serie pana acum.
Aveti idee cat de cretine sunt majoritatea educatoarelor? Cat de mult pot sa distruga din increderea in sine?
Nici nu ma mir cand vad venind generatii de idioti, urmate de alte generatii de idioti.
Publicat la data de 1.2.2010, ora 1:06 pm
Chiar credeti ca cineva isi duce copiii la gradinita ca sa “scape” de ei?
Sunt putine familii in care unul din parinti-mama ,asa cum e firesc-isi permite sa stea sa aiba grija de copii,si nu fiindca femeilor vezi doamne le place rolul de wonderwoman-femeie de cariera,mama si sotie iubitoare.Orice mama normala ar prefera sa poata sta cat mai mult alaturi de copiii sai ,dar in conditiile actuale o familie nu poate trai dintr-un singur salariu ,fie el si unul cat de cat decent.De aceea exista crese si gradinite,acele locuri unde copilul trebuie sa fie in siguranta,cat timp tu te spetesti sa poti asigura un trai normal pentru familie.
Din pacate in sistemul de stat exista dezinteres-de-obicei se pune pe seama lipsei de fonduri-iar la privat primeaza doar interesul pentru banii dati de parinti.Asta este experienta mea persoanala cu gradinitele,pana acum.
Momentan nu o sa moara nimeni fiindca mananca un carnat sau o ciocolata,dar e vorba de a ii invata pe copii sa manance corect,pentru ca mai tarziu sa devina adulti sanatosi-sau poate inca nu ne-am saturat de atatea boli ,poate cineva are un interes???Ce s-ar intampla daca de maine nimeni nu ar mai bea Coca Cola de exemplu?
Daca in familie li se ofera educatia potrivita,e pacat ca tocmai intr-o gradinita sa se strice acest obicei.
Publicat la data de 1.2.2010, ora 1:21 pm
Ce sa zici si tu. Iti permiti sa stai acasa cu copilul ca sa nu-l mai duci la gradinita? Sau ai senzatia ca il bagi in stand by pana ajungi de la servici si-l cresti in timpul liber?
Publicat la data de 1.2.2010, ora 12:49 pm
Nu se exagereaza iar de generalizat imi pare rau sa te anunt: ASA E PESTE TOT. eu cred ca din contra… nu se aprofundeaza o tema de interes general. faptul ca ne lasam copii pe mana unor oameni carora nu le pasa de sanatatea, buna dezvoltare si crestere a celor mici ne face si pe noi, parintii, vinovati. acceptam meniuri demne de cantina saracilor doar pentru ca nu avem de ales. acceptam sa dam bani pentru diverse lucruri fara sa urmarim daca s-au cumparat. acceptam acele conditii cu buna stiinta si cu speranta ca niciun copil nu va avea de suferit si va avea norocul de o copilarie ferita de evenimente neplacute. v-ati intrebat cat si ce poate manca un copil pentru care platesti 10 lei/zi. aveti idee cat costa hrana pentru un puscarias? …sub 10 lei. si acesta mananca tot varza, fasole, salam, crenvursti samd dar in gramaje mult mai mari. si la ei si la gradinite personalul care le deserveste mananca aceeasi mancare dar …nu o plateste. diferenta dintre ei e ca de la gradinite se pleaca si cu sacosele pline (dimineata sunt atat de goale ca nici nu se vad in mainile bucatareselor, ingrijitoarelor, educatoarelor). intrebati-va copii despre ce mananca educatoarele …la catedra. veti fi surprinse sa aflati ca au in farfurii aceeasi mancare ca si cei mici. intrebati-va de ce sunt atat de dese imbolnavirile la copii din gradinite. intrebati-va de ce sunt ceruti atatia bani anual, de la parinti, pentru diferite materiale didactice si cand intrebi educatoarea daca al tau copil are vreo aptitudine iti va raspunde de fiecare data cu fraze si cuvinte care descriu o indiferenta totala asupra rezultatului muncii lor, fraze care nu te vor lamuri in niciun fel. (de exemplu la fiecare ciclu se cer bani si se ti se spune ca se vor cumpara televizor+dvd+cd-player+jucarii+jocuri+multe altele. …oare asa o fi??? cereti chitante si/sau facturi si o sa vedeti reactiile) Nu sistemul e de vina ci oamenii ce-l compun. chiar daca ministerul decide un lucru bun (e greu de crezut dar se pot intampla si minuni) executantii nur reactiona negativ datorita faptului ca ei nu pot renunta la nimic din ce considera ca le apartine de drept. asa este construita mentalitatea romanilor oriunde ar lucra ei. mai grav este ca nimanui nu-i pasa de viitor. toti traiesc in prezent si trecut. toti in concluzie… de credeti/sperati ca ar putea un copil sa manance sanatos la gradinita cand in jurul lui sunt astfel de …oameni? (ps: prin ce e mai sus nu incerc sa generalizez nimic. asta e realitatea o stim toate mamicile care privim mai sus de gardul gradinitei, fara exceptii)
Publicat la data de 1.2.2010, ora 12:58 pm
Intr-adevar, meniul e “subtire”! Ar fi mers si-o berica!
Publicat la data de 2.2.2010, ora 8:06 am
Cat timp e asigurat un automat de Cola in fiecare asemenea institutie, nicio lista de bucate nu poate fi anapoda. Cu rugamintea de a-mi fi scuzata orice umbra de insensibilitate, dar mi se pare regimul salamului de soia superior tuturor filozofarilor de azi asupra mancarii.
Publicat la data de 12.10.2011, ora 10:29 am
Din ce citesc observ ca unii scriu doar ca sa se afle in treaba! Sunt persoane care chiar se confrunta cu situatia in care sunt fortate de imprejurari sa accepte ca unica solutie cresa/ gradinita de stat! Cei care nu au copii sau comenteaza numai de dragu’ tastaturii mai bine sa taca! Ca si mai sus, s-au gasit sa comenteze cum se scrie carnatu, in germana! Stupid! Problema e ce facem cu copii, ca mancarea de la cresa (eu am fetita la cresa de stat) ce ii strica la stomacel, cu copii raciti care sunt primiti in colectivitate… si cum suntem cu mainile legate ca daca nu-ti convine, numai bine ca se elibereaza un loc!
Publicat la data de 1.2.2010, ora 1:12 pm
Welcome to Romania – de baut ce-au avut de ales ? intre o bere si o tuica ? splendid.
– ” Liviu: Eu sa sa va cresteti voi copii si sa nu ii mai lasati pe mana altora.”
Liviule, esti si balbait si de gandit ai lipsit din localitate. Parintii trebuie sa munceasca, de multe ori ajung foarte tarziu acasa !
- ” heinrich: Nu conteaza ce mananci,conteaza stilul de viata,aportul de vitamine si calciu adus de alimentatia de acasa! ”
Deci ati inteles da ? vitamine si calciu, dar nu conteaza ce mananci !
La asa mancare, asa comentarii …ce tara, ce mentalitati. Am intrat Europa ( ca teritoriu )…restul , lasa ba ca merge asa… s-au obisnuit cu ea. Va iubesc
Publicat la data de 2.2.2010, ora 9:46 am
am intrat in Uniunea Europeana, gigi, in Europa ne aflam dintotdeauna…
Publicat la data de 1.2.2010, ora 1:14 pm
Cred ca exagerati fara masura. Am 2 copii unul la gradinita si unul la cresa (de stat) iar meniul zilnic este cat se poate de bun dpdv medical. Sotia este medic pediatru si este avizata sa decida alimentatia unui copil. Daca un copil vine acasa si varsa nu inseamna ca este din cauza mancarii, cel mai probabil sunt virozele si enterocolitele din colectivitate. Poate ca in loc sa scriem articole sa va aflati in treaba mai bine v-ati documenta mai bine si nu mai generalizati fara rost. Este posibil ca in unitatile de stat sa ajunga si alimente cu probleme, dar asta se rezolva prin controale ce pot fi cerute si de parinti nu prin a face dintr-un astfel de caz o noua isterie nationala. Verificati meniul, ce mananca copii, documentati-va de gradinita de stat de la parintii cu copii mai mari si verificati daca vreti si personal ce anume si cum mananca copilul dvs. Incercati sa ajutati gradinita si personalul, mergeti la sedinte, discutati cu copilul nu doar sa improscati cu noroi in cautare de rating.
Publicat la data de 1.2.2010, ora 1:23 pm
Inainte de a face un sondaj “dupa ureche” si a scrie un articol tententios ar fi bine sa va informati ! Sa mergeti la 10 gradinite, sa discutati cu factorii in masura sa va dea raspunsuri la alimentatie, sa consultati legislatia in domeniu si multe altele. La gradinitele de stat meniul nu este stabilit asa dupa ureche ci dupa norme de alimentatie impuse de SANEPID. Poate ca odraslele dv sunt hranite mult mai bine decat acasa ! SANEPID-ul face deseori controale si verifica inclusiv nr de calorii servit la fiecare masa !
In plus conditiile igienico-sanitare sunt foarte stricte cand vine vorba despre gradinite.
Pentru acest articol aveti un 4 cu + !
Publicat la data de 12.2.2010, ora 7:42 am
am o intrebare .ce te faci cand respecti ordinul1563/2008, esti data de exemplu celorlalte gradinite , nu se repeta acelasi meniu pe o perioada de 10zile, te incadrezi perfect in calorii,echivalente alimentare si…….surpriza :parinti vor crenwusti, salamuri, ciuperci , cartofii prajiti nu la cuptor sau natur cum facem noi, branza topita si aproape cam tot ce nu ai voie sa dai decat ocazional.gradinita noastra are in meniu ; lactate zilnc (branzica de casa, almette, iaurt, smantana , lapte proaspat nu praf, cascaval) carne pui, legume proaspete nu congelate, fructe ,peste,oua ,ocazional salam victoria si crenwusti, gustare de ora 16 este insotita intotdeauna de un fruct chiar daca avut si la pranz..contributia este de 9 lei pe zi de la 01.02.2010 si li se pare exagerat de mult,dar cand dau pe happy meal plin de chimicale la mc. donald 12 lei li se pare bine.am avut chiar sugestii sa le oferim macar o data pe saptamana un astfel de meniu, deoarece au inteles dansii din noul ordin ca trebuie sa le copiilor si ce vor ei macar o data pe luna.astept parerile dumneavoastra ca eu nu stiu cum sa ii mai conving ca ceea ce cer dansii nu este sanatos pentru copii de 3-6 ani.
Publicat la data de 1.2.2010, ora 1:30 pm
Si ce e asa groaznic la varza cu carnat si fasole cu carnat ? Va pute gura de al o mancare traditionala ? Ar trebui probabil copii sa manance numai laturi naturiste ca toate caprele fara minte care scriu articolele astea… De fapt ce inseamna pentru voi a se manca sanatos ? Pentru mine inseamna si varza cu carnat daca sunt de calitate varza si carnatul, iar a trai sanatos inseamna a manca sanatos si a avea o un stil de viata sanatos (miscare, activitate sociala si profesioanala echilibrata, etc).
Cum zicea si heinrich, cand va aud ce debitati ai crede ca ati crescut pe marte si nu la gradinita de stat unde ati mancat fix asta. Si sinteti bolnavi ? Nu! Atunci lasati mancarea asta in pace, mai bine va ganditi cum sa va indepartati copilul de consola de jocuri sau TV …
Publicat la data de 1.2.2010, ora 3:13 pm
Nu va hazardati sa aratati cu degetul in stanga sau dreapta!
Articolul ca orice jurnalism la noi este facut pe genunchi senzationalist, fara date concrete, fara statistici, fara sa ceara pozitii oficiale(macar un refuz) de la autoritatiile care ar trebui sa organizeze si controleze unitatiile respective etc. etc.!
In afara catorva generalitati care au devenit situatii in fapt acceptate in romanica de genul angajatii unitatilor respective fura mancarea cu sacosele (reflex de pe vremuri) si drept consecinta alcatuiesc un meniu pe placul lor; articolul nu abordeaza subiectul din nici un alt punc de vedere!
Nu vorbesc despe ce costuri implica alimentatia sanatoasa ca doar legumele sunt mai scumpe decat cabanos-ul.
Nu vorbesc de faptul ca majoritatea copiilor ajung la gradinita cu obiceiuri de alimetatie sever dezecilibrate din vina cocalarismului parintilor pentru care cola si ciocolata reprezinta bunastare si nu otrava.
Ar trebui sa faca public studiile comandate de catre producatorii de mezeluri din care reiese ca cremwurstii sunt alimentul preferat de catre 90% din copiii si parintii nu au nici o problema cu asta!
Vina in primul rand este a parintilor in general ca sunt needucati si sistemul doar se complace in situatie! Statul e de vina ca nu face educatie si nu subventioneaza producatorii agricoli care sa produca hrana sanatoasa ca sa iasa la un pret pe care o poate permite fiecare om!
Fiecare reclama de caramele,acadele,sucuri si alte baliverne pentru copii ar trebui sa contina un avertisment care sa spuna ca produsele pot induce boli serioase ca diabetul, obesitate morbida etc!
De ce sa bea copilul un suc tedi facut din resturi(coja de morcovi) si zahar daca copilul poate sa manance morcov si mar ras in casa indulcit cu miere.
Concluzia: parini tampiti si stat nepasator la patrat cu o societate de consum dependet de arome sintetice! si un articol fara cap si coada!
Publicat la data de 1.2.2010, ora 3:16 pm
Cand ma duceam la gradinita aveam cu totii pachet de-acasa, astfel fiind controlata de la sursa calitatea hranii…e drept, astfel nu era calda, but who cares?
Mai bine niste ingrediente care stii ca sunt bune decat o ciorba facute in naiba stii ce conditii…
Publicat la data de 1.2.2010, ora 4:52 pm
v-ati dat /// cu toti, nu va mai place mancarea gatita, daca traia ceausescu mancau copiii tacamuri de pui…asta daca aveau noroc…asa ca ciocu mic si sa ziceti mersi ca copiii de acum au ce manca!!!
[Editat de MedLive.ro]
Publicat la data de 1.2.2010, ora 5:50 pm
intrebare: cat platiti pt.meniul actual si cat ati plati pt unul “corect nutritional”? ati plati mai mult? va bucurati (pe alocuri) ca platiti putin si totusi va plangeti de calitatea mancarii?
in italia si grecia se mananca mediterannean, in asia se mananca peste si fructe de mare, la noi si la altii se mananca porc din mosi stramosi. nu se va revolutiona nimic incepand din gradinita.
Publicat la data de 1.2.2010, ora 7:23 pm
dumnezeule, cateva comentarii de aici au luat-o serios pe aratura. celor cu comentarii tembele despre “parasirea” copiilor in gradinite, tin sa le amintesc rolul esential al socializarii pentru copii. dezvoltarea socio-emotionala a copilului are loc in mare parte in contact cu alti copii, cu educatori etc.
). cand chestiunea a ajuns in sfarsit in cercurile inalte, raspunsul a fost ca SANEPID-ul impune (sau recomanda?!) acest tip de iluminat. degeaba m-am oferit sa platesc eu inlocuirea becurilor cu unele mai putin daunatoare.
e trist, dar alimentatia copilului la gradinita este, deocamdata, o solutie de compromis.
am vazut repetandu-se numele “SANEPID” – nu stiu de ce neaparat recomandarile acestuia ar fi garantia calitatii. SANEPID-ul, ca autoritate publica, nu poate impune cerinte excesiv de scumpe. el reprezinta mai degraba un minim necesar. care, aflandu-ne in Romania, este un minim absolut… prin urmare, el va recomanda “o alimentatie variata” fara a interzice mezeluri, niscaiva E-uri, folosirea sarii sau alte minuni (sa ne gandim numai la calitatea legumelor sau fructelor folosite, la prelucrarea termica a uleiului, la excesul de fainoase).
eu am avut la un moment dat o problema cu iluminatul din gradinita – copiii erau intr-o incapere in care lumina naturala era insuficienta si era astfel suplimentata cu lumina artificiala cu becuri de neon. am reclamat lucrul asta in mai multe randuri, din mai multe motive: lumina nu este continua, ci fluctuanta, si poate afecta copiii cu ochi sensibili sau cu probleme de vedere; de asemenea, poate dauna copiilor cu tulburari de tipul autismului; becurile respective contin mercur, care e emanat in cantitati infime, iar in cazul spargerii unui tub (eventualitate ce trebuie luata in considerare intr-o gradinita) gradul mare de toxicitate a mercurului ar face incinta inutilizabila (in cazul fericit in care cineva stie ca tuburile respective contin mercur; personal, am vazut, intr-un mare magazin, niste tuburi de neon sparte puse efectiv intr-o punga, la cosul de gunoi
cat despre alimentatie, copilului meu i-au fost interzise orice chimicale de catre doctor datorita unui fond atopic. chiar daca in gradinita se promoveaza o alimentatie cat mai sanatoasa, recomandarile directoarei si ale educatoarei nu sunt totdeauna respectate de cei de la cantina. concluzia este destul de simpla: calitatea mancarii este direct proportionala cu banii investiti. si aceasta in conditiile in care gradinita este particulara si relativ scumpa. am auzit intr-adevar de o gradinita in care absolut toata mancarea este “ok”, in care se raporteaza parintilor activitatea copiilor in fiecare zi etc. dar si pretul este exorbitant.
nu cred ca ar fi un efort atat de mare din partea gradinitelor sa investeasca un pic mai mult la capitolul alimentatie. pretul pe care il platesc pentru masa copilului este mic in raport cu pretul gradinitei. si vorbim de perioada 2-6 ani, care va fi cu siguranta decisiva pentru dezvoltarea armonioasa a copiilor.
cineva a spus ca mergea cu pachet la gradinita. acest lucru se poate atunci cand iei copilul de la gradi la ora 13. si l-am practicat. dar trebuie sa si lucrezi, asa ca au aparut gradinitele cu program prelungit. chiar am gatit o perioada si masa de pranz, sculandu-ma sa gatesc la 5 dimineata si dandu-i copilului casolete cu mancare, incurcand astfel educatoarele. cand am ridicat si problema reincalzitului nesanatos la cuptorul cu microunde, personalul de la gradi s-a uitat destul de urat la mine
Publicat la data de 1.2.2010, ora 8:41 pm
Buna ziua! Eu lucrez ca educatoare la o gradinita din Marea Britanie, unde programul incepe la 7.30 si se tremina la 18.00. Copiii care sunt full-time au urmatorul meniu: dimineata – cereale (fara ciocolata, zahar adaugat, etc) cu lapte integral, la ora 10 au o gustare (de cele mai multe ori primesc fructe, mai rar unul sau doi biscuiti), pranzul, iar la 15.30 o alta gustare. La masa de pranz primesc cel putin doua tipuri de legume fierte, iar la desert de cele mai multe ori primesc fructe. Carnea de porc nu se regaste in meniul decat o data pe luna cand se face friptura, in rest se gateste cu carne de pui, vita sau peste. In bucatarie este interzisa sarea, se considera ca ingredientele folosite contin destula sare. Accentul se pune pe legume si fructe (englezii au regula de five-a-day, adica sa mananci 5 portii de fructe si legume pe zi, pentru a avea o dieta echilibrata).
Iar la 15.30, la gustare primesc sandwich-uri cu branza topita, sunca presata, unt, etc si fructe proaspete sau uscate. Portiile sunt foarte echilibrate, bucatareasa stie in functie de varsta cat trebuie sa manance fiecare copil. Ca bauturi primesc doar lapte (dimineata si la gustari) sau/si apa. Foarte rar primesc ca desert inghetata sau prajituri, niciodata ciocolata. Avem foarte multi copii cu alergii la diverse alimente, care nu au voie sa manance lapte si nimic care contine lapte, copii care sunt alergici la gluten, etc. Pentru fiecare copil cu alergii se gateste separat.
Publicat la data de 2.2.2010, ora 12:09 am
Eu mi-am dat fetita la gradinta acum 2 sapt la program scurt. Gradinita este particulara, din Oradea – Sunshine academy.
Trezesc fetita la 7 dimineata si mananca micul dejun facut de mine (lactate, fructe, produse cu cereale – facute de mine din ovaz, seminte de pin, faina integrala; carne slaba, etc).
La 8-9 ajungem la gradinita, micul dejun cu toti copiii se ia la 10. I-am
dat pachet de acasa cu o gustare mica sa ma asigur ca nu mananca acolo – dar degeaba. Cum sa reziste copilul cu biscuitii mei si sticla de iaurt, daca acolo vede salam cu pate si pufuleti ca desert? Alimente care acasa le are rar si ca exceptie! Isi doreste ce nu are voie …
Am vorbit cu educatoarea ca pranzul sub nici o forma sa n-o lase sa il ia acolo, pentru ca la 13 o iau acasa.
Mi-am spus parerea despre mic dejun (singura masa care o are acolo) dupa ce am intrebat aproape zilnic care a fost meniul si mi-a zis ca fetita mea mananca toata portia.
Din fericire este foarte deschisa pentru schimbari si ne-am inteles ca ii dau o lista cu ce cred eu ca ar trebui sa contina meniul copiilor, mi-a zis chiar si cat timp au sa-l prepare ca sa stiu ce sa le recomand.. acum e vacanta, dupa astept sa vad daca o sa se schimbe si in fapte.
Daca nu imbunatateste meniul, exista optiunea sa ii spun categoric sa o duca intr-o camera separata sa manance gustarea ei … in ultimul caz o sa apelez la asta.
Copiii au nevoie de gradinita, precum si adultii au nevoie de prieteni. Eu fac gradinita cu ea acasa, dar si-a dorit prea mult copii si a trebuit sa cedez. O sa se rezolve si cu mancarea .. conteaza sa gasim o gradinita serioasa deschisa la propuneri, caci gradinite perfecte cam greu gasesti.
Publicat la data de 2.2.2010, ora 12:49 am
mai dar voi cand scrieti un reportaj nu trebuie sa prezentati opiniie ambelor parti?
Ce fel de sursa e asta: un sondaj printre parintii copiilor de la gradinitele din Bucuresti? Care gradinite? Care parinti? Si ce au de spus autoritatile si cei care lucreaza la acele gradinite?
Articole dinastea scoase din burta va produc si eu cate unul la minut.
Publicat la data de 2.2.2010, ora 7:33 am
Am avut baietelul la cresa 1 de stat, din constanta: nu am absolut nici o reclamatie in privinta meniului – personalul de acolo a fost de nota 10, mancarea era foarte buna – inclusiv checul era facut in bucataria proprie si meniul era afisat mare sa il vada toata lumea. Ocazional, mai primeau si cate un crenvusti. Apoi am dat copilul la gradinita ; o gradinita laudata, unde din pacate lucrurile s-au schimbat … Acolo, dimineata aveau de exemplu paine cu finetti, iar la gustarea de dupa-amiaza iaurt yo-plait (nu stiu exact cum se scrie) cu fructe exotice sau … chiar o tableta intreaga de ciocolata (deci – da, ceea ce e scris in articol e adevarat!). Plus ca meniul nici nu era afisat (aranjamente ale d-nei administrator cu diversi furnizori, probabil …). Si atunci, cand eu stiam ca fac tot posibilul sa ii ofer copilului meu o alimentatie sanatoasa, cum sa nu o iau razna cand vad ca eforturile mele de ani de zile, de a-mi creste copilul sanatos se duc pe apa sambetei? Pe fondul nemultumirilor, atat legate de alimentatie, cat si altele, s-a facut de catre parinti reclamatie la inspectoratul judetean, a fost schimbata din functie d-na directoare si intr-o luna si alimentatia s-a schimbat: acum copii manaca carne de pui (la cuptor sau fiarta, nu prajita), au la gustare iaurt natural sau fructe, la masa de dimineata primesc ou fiert, primesc unt cu gem, lapte … ciorbita nu lipseste din meniu; adica acolo unde exista o conducere responsabila, se poate. Catre parintii nemultumiti : stiti unde sa va adresati – inspectoratul la care este arondata gradinita. Nu aveti de ce sa va fie teama, alternativa – respectiv sa va treziti ca va face copilul cine stie ce intoxicatie de la napolitane expirate – este mult mai nasoala.
Publicat la data de 2.2.2010, ora 8:56 am
Hai ca deja va intreceti pe voi insiva cu atatea meniuri. Cine spune ce e sanatos? Maine poate vine un grup de cercetatori si zice ca lactatele si carnea de peste nu sunt foarte bune organismului. Ce faceti atunci va tot schimbati dieta? Haide sa fim seriosi, varza fasolea cartofii nu dauneaza nici la copii atata timp cat nu sunt insotite de un exces de grasimi.
Ideea cu fructul mancat dupa masa este o prostie, duce la o digestie mult prea lenta a alimentelor consumate.
Eu si multi alti copii am mancat la gradinita si fasole si varza si carnati si crenvusti si ciorbe cu carne si nu ne-a afectat in mod negativ.
Va rog faceti un test alcaturiti un meniu perfect sanatos (din punctul dvs de vedere ) si incadrati-va in banii pe care ii platiti pentru hrana la gradinita.
Publicat la data de 2.2.2010, ora 10:02 am
Eu nu am copii si poate de asta ma si intreb ce e in neregula cu faptul ca micutii mananca fasole sau varza sau cremvusti… Atata timp cat mancarurile sunt gatite fara un exces de grasimi nu vad problema.
Poate educatia mea la nivelul alimentatiei, mai ales a copiilor, lasa de dorit insa eu nu-mi aduc aminte sa fi avut probleme cand mancam aceste mancaruri atunci cand eram mica. Imi aduc aminte ca nu puteam niciodata manca macaroane cu branza fara sa pun toata punga de zahar la mine in farfurie ( nu e prea sanatos din pc de vedere al prevenirii diabetului insa… nici unui copil nu-i plac macaroanele cu branza ) sau ca mereu dadeam deoparte carnea sau orice tipuri de carnati sau mezeluri pentru ca niciodata nu mi-au placut produsele din carne sau pestele.
Mereu s-a afirmat ca gusturile se formeaza nu te nasti cu ele. Eu cred ca nu e adevarat. Atata timp cat te nasti cu niste papile gustative, simtind gusturile e logic ca anumite gusturi sa-ti placa mai mult decat altele. E drept ca obiceiurile alimentare pot fi manipulate in copilarie insa doar intr-o mica masura caci pana la urma fiecare se autoeduca selectand alimentele si gusturile care ne plac sau care simtim ca ne fac bine. Cu siguranta nimeni nu are sa manance in fiecare zi fasole si carnati daca il face sa se simta rau.
O fi drept, poate ca obiceiurile alimentare traditionale ale romanilor n-or fi cele mai sanatoase din lume insa eu am crescut cu acestea si slava domnului sunt bine sanatoasa: imi fac la fiecare 6 luni un control si atat colesterolul cat si zaharul imi ies in limitele normalului; am 68 de kg la 1.73 m ai mei si am aproape 35 de ani. Toata viatza am mancat mancare “ca la mama acasa” . E drept, dieta mea e un pic restrictiva pentru ca, dat fiind faptul ca nu ma dau in vant dupa carne de porc / vita sau peste si fructe, nu prea consum aceste alimente insa stiind importanta unui regim variat incerc uneori sa includ si acele alimente ce nu-mi plac sau cu care nu am fost obisnuita insa nu e un capat de tara alimentatia traditionala romaneasca atata timp cat se face cu moderatie si cu bun simt.
Publicat la data de 3.2.2010, ora 1:30 pm
doamna draga daca nu ai copii nu te da cu parerea
Problema nu e ca nu e varza buna, daca vrei poti sa dai unui bebelus de 3 luni sarmale, dar cum i le dai asa le elimina, adica in primul rand organismul nu are ce sa opreasca pentru dezvoltare din sarmala si in al doilea rand organele interne ale copilului nu sunt pregatite si suficient maturizate sa digere asemenea produse.
Vorbind de gradinita, copiii nu sunt suficient de dezvoltati ca sa poata sa metabolizeze eficient mancaruri de tipul varza cu carnati. Sigur ca le mananca si probabil ca nici nu le fac rau pe moment, dar un meniu de genul asta aplicat pe termen lung isi va arata efectele mai tarziu cand copilul de azi va fi om matur.
Si inca ceva, toate produsele alimentare de acum 30-40 de ani cand eram noi copii erau mult mai naturale decat cele de azi, adica fara atatea E-uri, aditivi…
Publicat la data de 2.2.2010, ora 10:29 am
De curiozitate, cand erati mici ce mancati? Si in al doilea rand, intrebati-va si voi bunicii – pe cai trecuti de 70 de ani, care sunt bine sanatosi, cum de au reusit sa digere alimentele astea cand erau copii? Acum ne trebuie mancare din Italia, nutritionisti (ca am ajuns atat de indobitociti ca nu mai stim sa mancam singuri), tinem cure de slabire ca mancam ca dementii…uitati-va putin la emisiunile dinainte de 89 si cautati copii obezi prin multime. Ii gasiti? Acum e plin de ei. Carnatii existau si inainte. Si fasolea. Mai bine v-ati gandi la cola, Mc, la lipsa de miscare etc. Sati si scrieti pe bloguri in timpul in care ar trebui sa fiti cu copilul in parc! Felicitari ati gasit marea probelma a gradinitelor de stat!
Publicat la data de 2.2.2010, ora 11:00 am
Sunt de acord cu Mihai…bravos
Publicat la data de 2.2.2010, ora 11:17 am
Vai, saracii copii, o sa se ingrase! Cum sa le dai carne de porc, saracutii, mai bine le dai carnita de pui fiarta, fara sare fara nimic, ca sa nu le creasca burdihanele si cu… fundul de la stat la computer.
Ia hai, baga porc in fizic si mars la fotbal afara.
Publicat la data de 2.2.2010, ora 3:26 pm
Oameni buni. In primul rand articolul nu are si parearea unui nutritionist. Un meniu divers nu are cum sa dauneze. In primul rand trebuie urmarite conditiile in care se prepara mancarea, si igena fiecariu membru care intra in contact cu mancarea. Nu vad nici un rau extraordinar in a servi varza calita, fasole sau cartofi, dar vad o mare problema in dulciurile care se dau copiilor. Eu am doi copii in jurlul varstei de 6 ani si incerc sa limitez cantitatea de dulciuri la minim. Locuiesc in Statele Unite si la scoli copilul are optiunea sa manance mancarea scolii sau sa-si aduca pachet de acasa. Eu mi-am educat copii in privinta meniului si pe langa meniul principal ei intotdeauna in loc de lapte cu ciocolata, aleg lapte simplu, salata si fructe. Afectiunile gastro intestinale sunt foarte rare aici, dar igena este la ea acasa. Deci dupa parerea mea in primul rand trebuie sa se insiste pe igena, includerea tuturor grupelor alimentare in meniu, fructe si scoaterea dulciurilor….desi cu scoaterea dulciurilor e greu…
A…si inca ceva….cum starea Romania cu sanatatea inainte de 1989? Cazurile de diabet erau o raritate…acum cabinetele de diabet sunt supra aglomerate…si inaite de 1989 varza, fasolea, cartofii si mamaliga erau mancarea de baza a romanilor…iar mie imi este o pofta nebuna de varza calita! Numai bine
Publicat la data de 9.2.2010, ora 9:19 pm
Nu, nu sunt de acord cu carnati la gradi, nici chiar fierti cum i-a servit copilul la care se face referire in articol (sic! stiu mai multe decat voi!). Mancarea la cazan e foarte gustoasa, cata vreme stomacul ce o digera e pregatit sa faca asta. Si una e sa ii dai ocazional, “de pofta” varza, carnati sau fasole, si alta e sa faca parte din meniul saptamanal de gradi. Cat despre o ciocolata intreaga servita la gustarea de dupa-masa…nici vorba! Nici acasa nu le dau si nu vad cum o asistenta ar putea recomanda acest lucru.
La gradinita copiilor mei am avut parte de meniul sanatos, diversificat, si multe fructe la desert, pe bani mai putini decat se platesc in alte parti. Si cu tarie o spun: daca in alte gradinite se poate, de ce nu peste tot?
Cat despre SANEPID…va imbatati cu apa rece! Nu iau atitudine nici macar la solicitarile scrise, am probat-o si pe asta…
Pana una-alta, aveti grija ce bagati in burtile micutilor vostri!
Publicat la data de 12.2.2010, ora 10:30 pm
[...] urma articolului Meniu de gradinita cu carnati, varza si crenvursti, zeci de cititori MedLive.ro au discutat despre ce este si ce nu este recomandat in alimentatia [...]
Publicat la data de 14.2.2010, ora 12:12 pm
20 minute!!
De vizionat!!!
http://www.ted.com/talks/jamie_oliver.html
Publicat la data de 7.6.2010, ora 2:03 pm
sa nici nu aud de gradinita
cu atat mai mult de meniul lor variat
variaza la gustare cozonac secuies cu eugenia si cu alte minuni de biscuit
dar totusi nu exista cava reglementare in domeniu?
dupa cate stiu , nu e voie sa comercializeze asa ceva in incinta scolilor, si atunci cum e la gradi? au voie sa cumpere din bani nostri /
Publicat la data de 17.9.2010, ora 9:07 pm
1. Sanepidul in Brasov,chiar isi face treaba foarte serios(ma refer la controale in gradinite)si OMS 1563/2008 este “carte de capatai”!
2. Sa incerce orice familie din aceasta tara sa asigure copilului mic dejun,pranz si gustare incadrandu-se in 8,9(chiar 7,in unele unitati)lei contributie si apoi sa jigneasca oamenii care se straduiesc sa ofere copiilor la acest pret calitate,cantitate,echilibru caloric etc, si…OMS mentionat!!!!
3. Ce simplu este sa arunci cu noroi in persoanele care raspund de copiii din gradinita “cu capul”,desi majoritatea prescolarilor vin din familie fara cele mai elementare deprinderi si bun simt,iar “pretentiile”si lipsa de respect sunt la rang de generalitate!(ale parintilor,evident!).
4.Responsabilitatea este atat de mare(indiferent de ce post ocupi intr-o gradinita)incat nu cred ca au mai ramas in sistem prea multe persoane care nu iubesc copiii si profesia ce si-au ales.
Evident,padure fara uscaturi nu exista si vad ca “marea capitala” e plina de asemenea exemplare prin gradinite.
Pacat!Copiii nu sunt vinovati!
5.Sunt foarte multi copii care(are dreptate un comentariu anterior)mananca atat de bine la gradi,incat la vederea unui aliment frecvent introdus in meniu,a intrebat intaia data:”…da’a cui este ziua,pe cine sarbatorim?”….Da!Multi copii mananca mult mai consistent si mai sanatos la gradinita.
Tregeti dvs concluziile dintr-un comentariu foarte sincer!!!!
Publicat la data de 30.9.2010, ora 9:09 pm
eu am avut trei copii la gradinita cu program prelungit din jud. vaslui si am fost foarte multumita de meniu.plateam 6 lei/ zi si aveau zilnic carne de pui preparata in diverse feluri(ciorba,tocanite,la gratar,snitele,),ca desert cat un fruct in functie de meniul de la pranz iar gustare lapte batut,budinca cu mere,compot .dimineata le dadea lapte cu cereala,tartina cu unt si cascaval ras,tartina cu pastrama…..copiii mei sunt la scoala, doi in clasa a I (sunt gemeni) si unul in clasa a III a si sunt foarte sanatosi .eu am avut probleme cu ei ca nu voiau sa manance carne ,iar cand ajungeam la gradi ma intrebau ,,azi avem carne,,dar cu timpul s-au invatat sa manance si carne cate putina.la gradi trebuie sa vorbiti cu educatoarea sa nu-i forteze sa manance tot din farfurie ,s-au sa le spuneti de acasa sa manance tot .eu le spuneam sa manance atat cat poate.mai bine putin si bun decat mult si sa de-a afara.
Publicat la data de 2.10.2010, ora 11:25 pm
sunt bucatareasa la o gradi perticulara .avem si noi fel de fel de comentarii din partea parintilor referitor la meniu. dar sa-i vedeti pe aceiasi parinti cum vin dimineata cu copiii cu sugus in mana sau cu punga de chipsuri
Publicat la data de 17.10.2010, ora 9:30 am
comentarii si nemultumiri sunt foarte multe, sa fim seriosi care gradinita de stat sau chiar particulara dau la copii alimente nepermise pentu acea varsta? din moment ce s-a elaborat o lista cu alimente interzise in gradinita. se pune atata accent pe cereale cu lapte, vai , vai inainte de 90 nu se mai mancau atatea cereale, meniul trebuie sa fie diversificat , cum sa-i dai in fiecare dimineata cereale? unt, branza ,cascaval, sunca, gem, ou fiert, fara cremwursti dar parintii dau acasa tot felul de carnati la copii sau mancare de la MEC…. eu sunt convinsa ca in gradinite se straduiesc cat mai mult la meniul copiilor . dar interesul parintilor este numai ce mananca copilul, il aduce la gradi numai sa manance, alta grija nu are: educatie, ce invata , ce comportament are, condiuta etc. asta cu meniul este o mare obsesie pentru parinti care altceva nu mai vede la o gradi. decat ce a mancat. dar acasa ce mananmca copilul dvs. simbata , duminica ce meniu ai faceti hai sa fim seriosi dragi parinti mult succes cu copii dvs.
Publicat la data de 21.10.2010, ora 7:17 pm
@nicol- buna, am si eu un baietel de 3 anisori si vreau sa-l inscriu la gradinita in Vaslui. In cautarea unor informatii gen: “care gradinita o fi mai indicata?”, “unde as putea avea siguranta ca baiatul meu va fi tratat corespunzator varstei” etc, as avea marea rugaminte sa-mi spui si mie care e gradinita de care ai fost atat de multumita. Multumesc
Publicat la data de 22.10.2010, ora 7:36 am
Sunt de acord ca meniul trebuie alcatuit cu atentie pentru copii,dar se pare ca multi dintre”antevorbitori”nu stiu ce-nseamna sa te incadrezi si in 7,8 lei/zi,sa si echlibrezi proteinele,caloriile,sa respecti si cerintele DSP-ului(Sanepid)si sa tii cont de preferintele copiilor(cam 79%dintre ei sa manance ce-ai pregatit zilnic),sa multumesti si parintii!!!Ii rog pe ei(la pretentiile pe care le au de la o gradinita de stat,sa incerce sa alcatuiasca ei O SINGURA ZI,din 7,8 lei un meniu”perfect”!Sanatate tuturor!
Publicat la data de 4.9.2011, ora 8:39 pm
buna ,
sunt admin.la o gradi din Cluj,am citit cu mare atentie,comentariile dvs.,referitor la meniul copiilor care frecventeaza gradinitele de stat,…si am vazut din partea unor parinti ,desconsideratie ,referitor la personalul care lucreaza in gradinite ,primesc,ingrijesc,copiii.referitor la meniurile care se fac in gradinite,fiecare dintre dvs.,(cu unele exceptii)a spus ce i a trecut prin minte,sau mai bine zis in necunostiinta de cauza.!!! La alcatuirea unui meniu,participa: administratorul, bucataresele,(ca sunt doua)..numai asa poate functiona o cantina de gradinita,asistenta medicala si directorul .se face meniul pe doua saptamani ,variat,cu incadrare in OMS1563/2008,discutandu- se mult,de absolut tot ceea ce trebuie sa contina un meniu (gramaj,echilibru caloric,…)si cu dreptul de a suferi o ajustare daca e cazul.apoi e semnat de tote persoanele care l- au definit,si afisat ca sa poata fi vazut si citit de parinti si copii(unii stiu sa citeasca).meniul e alcatuit din lapte,ceai ,paine cu unt,paine cu pasta de branza,cascaval,ceai de fructe de padure de unde nu lipseste sanatoasa lamaie,grisul in lapte,orezul in lapte,cerealele,pasta de ou pe paine,in lunile permise(credem ca parintii stiu),tartinele cu unt si branza,pasta din piept de pui,ficatel de pui,indragitii PAPANASI,mamaliguta cu branza si smantana,pastele fainoase cu cas sau branza de burduf,pestele cu legume la cuptor,tocanita de pui cu mamaliguta,piureul de cartofi cu friptura de pui,porc (2ori pe luna,)piept de curcan,cus-cusul cu carne de vita,faimoasa supa de chimin cu crutoane,sosul de rosii cu cartofi si chiftelute,rulada de carne Stefania,parjoalele,vestitul SPANAC cu aportul lui de fier,supele creme ,ciorbele de zarzvat,mai indraznim sa le mai facem cate odata si traditionalele snitele din piept de pui sau curcan,(ne abatem de la OMS1563/2008fiindca pur si simplu ne cer copiii.),iahnia de fasole boabe cu carnati ca asa ne cer copii,daca e fara carnat ne intreaba unde este???,nelipsitele fructe,merele romanesti care nu se prea gasesc,compoturile ,dulceturile ,muraturile din camara proprie,(puse de putinul si prost platitul personal administrativ al gradinitelor,dar care le pun cu drag.)as putea discuta ff. multe si mi-as dori ca parintii sa se defineasca a fi apropiati tuturor celor care isi desfasoara activitatea in gradinite,(aministratie si cadre didactice)sa fie interesati si promti vizavi de tot ceea ce ii implica alaturi de noi in educarea si cresterea copiilor.Vizavi de taxa de masa zilnica, care in gradinita noastra e de 7lei/zi,rog toti parintii sa-si achite taxa ,ca avem si din acestia care nu o fac ,sau pentru care trebuie sa umblam noi,dar pretentii…si vorbe sunt,si doresc sa mai spun unor parinti care nu stiu….dansii achita doar masa copilului(nr.zile prezente *7lei/zi).salariile angajatilor sunt date de stat ,conform legii bugetare buna ,rea cum o fi,intretinere,materiale de curatenie,obiecte de inventar,mijloace fixe,utilitati,reparatii curente…,si bineinteles tot noi trebuie sa fim si buni gospodari sa putem functiona in conditiile de azi,si a actualelor LEGI date.Cred ca in mare am reusit sa fac putina lumina in comentariile anterioare ,si fiindca ne apropiem de noul an scolar,noi administratiile vizavi de discutiile referitoare la meniuri in gradinite,asteptam noul sait http://www.viatalagradi.ro(5.sept.2011) unde ni se vor etala ff multe retete si meniuri.pe care abia astept sa vad cum le comenteaza parintii,si cum se vor impune dumnealor,referitor la meniul sanatos al copiilor lor.Va multumesc,ca a-ti avut rabdarea si a-ti citit ceea ce am scris.
UN AN NOU SCOLAR,PLIN DE MULTUMIRI!!!!!!!!!!!!
Publicat la data de 16.1.2012, ora 2:35 pm
Si la cat mai grabnica impacare cu gramatica limbii romane, stimatate(a) administrator?! Asta ca raspuns la urarea din finalul epistolei.
Si nu, nu toti vorbesc in necunostinta de cauza. In ceea ce priveste conformitatea meniurilor cu normele legale, etc. poate era valabil in majoritatea caminelor inainte de ’89 si cativa ani dupa aceea. Ati uitat sa precizati ca toti angajatii unitatii mananca din mancarea pregatita copiilor, ca mica “furaciune” – nu spun ca la dvs in unitate – e prezenta in majoritatea magaziilor de alimente apartinand sus-numitelor unitati…
In fine, “copiii o cer” e un argument stupid in contextul argumentatiei dvs. Si daca va cerea niscai cola, mc, ciocolata, nu ii puteati refuza?
PS si da, am copil si ma gandesc cu groaza ca trebuie sa il dau la gradinita peste un an. cu groaza, da, pentru ca am fost unul din copiii aia care-au facut patru ani de gradinita cu orar prelungit in minunata unitate unde a lucrat mama pana au dat-o afara ca, deh, era prea a dracu’ si nu voia sa le dea nika de la magazie colegelor.