Lipsa de vitamina B12. Cauze, simptome si tratament

Corpul uman are nevoie de vitamina B12 pentru a produce celulele rosii din sange, nervi, ADN, plus alte funcții. Un adult ar trebui să primească 2,4 micrograme pe zi. La fel ca cele mai multe vitamine, B12 nu poate fi produsa de către organism, poate fi obținuta din alimente sau suplimente.

Si aici intervine problema: Unii oameni nu consuma suficienta vitamina B12 pentru a satisface nevoile organismului, în timp ce altii nu pot absorbi suficienta, indiferent de cât de mult consuma. Deficitul de vitamina B12 este relativ frecvent în special în rândul persoanelor mai în vârstă, scrie health.harvard.edu.

Ești la risc? Cauzele deficientei de B12

Există mai multe cauze pentru deficitul de vitamina B12. În mod surprinzător, două dintre ele sunt legate de activitati întreprinse pentru a imbunatati sanatatea: o dieta vegetariana si chirurgia pentru pierderea in greutate.

Plantele nu contin vitamina B12. Singurele alimente in care gasim B12 sunt carnea, ouăle, carnea de pasăre, produsele lactate, precum și alte alimente care provin de la animale. Vegetarienii si veganii au un risc crescut de a dezvolta un deficit de vitamina B12 în cazul în care nu mănâncă boabe care au fost îmbogățite cu vitamina sau daca nu iau un supliment de vitamine. Persoanele care au suferit interventii chirurgicale pentru a pierde in greutate au un risc, deoarece operațiunea interferează cu capacitatea organismului de a extrage vitamina B12 din alimente.

Bolile care interferează cu absorbția de alimente, cum ar boala celiaca sau boala Crohn, pot provoca probleme, precum si utilizarea de medicamente prescrise frecvent pentru arsuri la stomac, deoarece reduc producția de acid în stomac (este nevoie de acid pentru a absorbi vitamina B12).

Cum recunosti deficitul de vitamina B12. Simptome

Deficitul de vitamina B12 se poate dezvolta lent, cauzand simptome care apar treptat și se pot intensifica în timp sau se poate instala rapid. Simptomele pot include:

  • senzații stranii, amorțeală, furnicături la nivelul mâinilor sau picioarelor
  • dificultate la mers (impiedicare, probleme de echilibru)
  • anemie
  • limba umflata si inflamata
  • piele îngălbenită (icter)
  • dificultăți de gândire și rationament (dificultăți cognitive) sau pierderi de memorie
  • paranoia sau halucinații
  • slăbiciune
  • oboseală

Un medic cu experiență poate diagnostica un deficit de vitamina B12, dar este nevoie de un test de sânge pentru confirmare.

Depistarea precoce si tratamentul sunt importante. “Daca este lasata netratata, deficienta poate cauza probleme neurologice severe si boli de sange”, spune Dr. Bruce Bistrian.

O deficiență gravă de vitamina B12 poate fi corectată in două moduri: injectii saptamanale de vitamina B12 sau pastile de zi cu zi cu doze mari de vitamina B12. Un deficit de vitamina B12 ușor poate fi corectat cu multivitamine standard.

Vitamina B12 nu este un leac si nu vindeca boli

Internetul este plin de articole care lauda utilizarea vitaminei B12 pentru a preveni boala Alzheimer, boli de inima, infertilitate, oboseala, eczeme și o listă lungă de alte probleme de sănătate. Cele mai multe se bazează pe dovezi slabe.

Sa luam de exemplu boala Alzheimer. “Deși există o relație între nivelurile scăzute de vitamina B12 si declinul cognitiv, studiile, inclusiv cele clinice care implica persoanele cu Alzheimer, nu au demonstrat îmbunătățirea funcției cognitive, chiar și cu doze mari de 1000 micrograme,” spune Dr. Bistrian .

Pentru moment, cel mai bine este sa obtii suficienta vitamina B12 pentru a preveni o deficiență și să nu o privesti ca pe un remediu pentru ceea ce doare.

Articole similare:

  1. Lipsa de vitamina D, asociata cu starile depresive la persoanele varstnice
  2. Cum recunoastem boala Lyme. Cauze, simptome, tratament
  3. Conjunctivita: cauze, simptome si tratament
  4. Sindromul Gianotti-Crosti: cauze, simptome, tratament
  5. Tulburarea obsesiv-compulsiva: cauze, simptome, tratament

Tags: ,

11 comentarii

Participa la discutie. Citeste comentariile cititorilor si exprima-ti si tu parerea!

  1. Comentariu scris de mihai
    Publicat la data de 2.2.2017, ora 11:50 am

    Exprimarea “Vegetarienii si veganii au un risc crescut [...] în cazul în care nu mănâncă boabe” este de joasa calitate. Va aduc la cunostinta ca vegetarienii si orice alt om nu mananca “boabe”, daca vrea autorul sa manance, sa le manance singur.
    In rest este un articol binevenit!

  2. Comentariu scris de Daniel
    Publicat la data de 2.2.2017, ora 1:04 pm

    Bună ziua. Rog autorul articolului să modifice/corecteze sau refacă articolul deoarece unele informații sunt inexacte şi incorecte, dar să se şi informeze de la nutritionişti cu experiență . Vitamina B12 se găsește şi în anumite plante, spre exemplu Spirulină, varză murată şi ni numai. O zi caldă vă doresc.

  3. Comentariu scris de Ioan
    Publicat la data de 2.2.2017, ora 5:30 pm

    In martie fac 13 ani de cand sunt vegetarian iar sotia face 11. Nu am avut niciodata deficienta de B12 si nici vreun simtom mentionat mai sus, dimpotriva. Vegetarienii sunt de 2 feluri: ovo-lacto – cum sunt eu, de exemplu – sau lacto-vegetarieni (mananca lactate dar nu oua). Ambele categorii de vegetarieni consuma alimente care contin vitamina B12 asa ca nu vad sensul ca acest cuvant, “vegetarian”, sa fie mentionat in articol.

  4. Comentariu scris de Cristian
    Publicat la data de 2.2.2017, ora 7:54 pm

    Multumim pt articol, e interesant, corect. Sunt vegan de ca. 2 ani si am studiat si eu problema, asa ca as mai adauga cateva lucruri.

    Alimentatia vegetariana mai poate avea aport de B12 din branza, oua, ar cam fi suficient, dar alimentatia vegana foarte putin. Sursele vegane sunt floarea soarelui, spirulina (pe care unii o considera sursa unei vitamine B12 “falsa”, inca n-am aflat daca afirmatia are un subtrat real, fizic, sau doar financiar) dar aportul e foarte mic. Ar fi suficient sa iti mananci fructele nespalate si ai avea aportul suficient, dar problema e ca nu mai exista fructe pe care sa le poti manca nespalate fara sa intoxici cu altele, asa ca treaba asta e posibila, dar numai in anumite conditii.
    B12 e stocata de ficat si cu un aport zero e suficienta intre 1 si 9 ani fara nici o deficienta, in practica de obicei 4-5 ani, deci nu e cazul sa ne panicam asa de tare si repede pe tema asta. Cum ziceam, eu sunt de 2 ani vegan si acum am ajuns la nivelul minim recomandat de doctori (190) dar mergi fara nici o problema pana pe la 50, simptomele descrise mai sus apar cam de la sub 40 (din experienta altora). Asadar cine vrea sa incerce o viata vegetariana sau vegana, nu va panicati, incercati linistiti.
    Pilulele cu vitamina B12 sunt o varianta de backup dar nu prea sunt de acord cu compusii extrasi sua separati din natura, asa ca nu le consider de incredere. Carne nu se pune problema sa mai consum ever asa ca am incercat mai departe sa ma informez, pt ca cunosc oameni vegani de 9 ani sau peste 20 si nu au nici o problema, fara pilule, fara nimic si cred ca am gasit, dar trebuie sa testez.
    Multi sunt vegani cu inlocuitor de carne, inlocuitor de branza, paine, etc etc. Dragii mei, mai decat asa mai bine mancati carne ca e tot una.

    Colonul in astfel de situatie e la fel de constipat ca la un mancator de carne, deci absorbtia la fel de slaba. De mentionat faptul ca B12 ar exista din plin in colon si cate ceva in int. subtire si la vegani, doar ca nu ajunge sa fie absorbita. Asadar cred ca solutia la problema pt vegani este sa nu manance nimic prelucrat industrial, cat mai mult raw, sa aibe un colon super (ceea ce ar trebui cu totii, 90% din populatia planetei il are mai mult sau mai putin constipat) si B12 va fi absorbita suficient si la un vegan. Necesarul real e de doar 1,5mcg / zi, se recomanda 2-3 pt ca se mizeaza pe o absorbtie slaba, din pacate e calculat corect.
    Asadar cine incearca un regim vegan are ~4 ani sa isi curete colonul altfel, fara ajutoare externe cu siguranta va avea deficit de B12 ceea ce nu e funny deloc.
    Sa fiti sanatosi si buni.

  5. Comentariu scris de oana
    Publicat la data de 2.2.2017, ora 8:40 pm

    deficit vitamina B12

  6. Comentariu scris de Babilou
    Publicat la data de 3.2.2017, ora 4:12 am

    Cred ca e interesant de stiut, dar rasa umana s-a raspindit pe Terra doar acolo unde sunt surse de B12. Discutia e mai lunga, dar constatarea e interesanta. Nu e teoria mea, am citit-o, si mi se pare inteesanta.

    • Comentariu scris de Mens Sana
      Publicat la data de 3.2.2017, ora 10:28 pm

      Surse de B12 sunt oriunde exista viata de vreun fel. si bacterii. Adica peste tot. Nu e nimic interesant.

  7. Comentariu scris de vasile
    Publicat la data de 3.2.2017, ora 7:58 pm

    mie mi s-a prescris vitamina b12 pe viață :) că mi s-a găsit cu deficit la analize… am întrerupt total tratamentul cu b12, iar acum am cică o scleroză laterală amiotrofică moștenită genetic din naștere și-s paraplegic. e aiurea, dar b12 nu cred să aibă vreo legătură cu starea mea de acum… poate un virus sau vreo infecție cu ceva a declanșat această boală de nervi care tot progresează în valuri de vreo cinci ani încoace.

    • Comentariu scris de Cristian
      Publicat la data de 6.2.2017, ora 10:49 am

      Vasile, o parere: Am invatat ca toate tesuturile se pot regenera si sunt multe problemele care se pot remedia, peste ceea ce medicina standard stie. Am vazut si am trait asta de mai multe ori, nu mai am nevoie de nici o dovada de mult timp. Problema ta poate ca are legatura cu deficitul de B12, dar intrebarea e de ce il ai, lucrurile pot fi mai complicate.
      Ti-as recomanda sa incerci un naturopat cu experienta, cu atat mai mult cu cat costurile nu sunt mari. O sugestie ar fi dr. Robert Morse, e un american cu experienta de peste 40 ani care s-ar putea sa te ajute, nu ai nevoie sa mergi acolo, raspunde gratuit si pe youtube la intrebarile oamenilor, poate gasesti problema ta deja printre intrebarile altora, sau din tara Andritoiu Vasile, din Tg. Jiu, un tip super.

    • Comentariu scris de BUTACU TATIANA
      Publicat la data de 11.3.2017, ora 5:35 am

      AM O SAPT DE CAND M AM EXTERNAT DE LA NEURO DIN CAUZA UNOR SIMTOME REGĂSITE IN ARTICOL …, NU E DE GLUMIT AM DEFICIT DE VITAM B 12 SI MI S A DESCOPERIT LA ANALIZE .DUPA DOAR DOUA ZILE DEUAT VITAM B 12 DE 500 AM SIMȚIT IMBUNATATIREA ORGANISMULUI MENȚIONEZ CA NU SUNT VEGETARIANA SI AVEAM O DIETA DIFERSIVICATA . MOTIVUL PT CARE AM ACEASTA CARE TA INCA NU STIU SUNT INCA IN INVESTIGATI DAR CREDEȚI-MĂ CA ESTE GROAZNICA ESTE SINGURA CARE M A PUS JOS NEFIIND O PERSOANA BOLNAVICIOASA …. NU STIU CINE SUNTEȚI DAR AVEȚI GRIJA DE VOI SI MULTA SANATATE PS . M AM REGĂSIT IN SIMTOMELE DESCRISE SI NU IN CELE DE NEUROLOGIE INTR UN FEL E MAI BINE ASA POATE IMI REVIN CU UN TRATAMENT PT RECUPERAREA VITAM PIERDUTE

  8. Comentariu scris de cristea anna maria
    Publicat la data de 25.4.2017, ora 7:44 pm

    am tinut tot Postul Pastelui, fara carne, oua, branza si toate derivatele cu grasimi animale. Acum, am vitamina B12 in valoare de 236. mie mi se pare cam mica, la limita inferioara. Poate este cineva care poate sa-mi dea niste lamuriri. Multumesc



Lasa un comentariu


Do NOT fill this !