Gentrificare

Locuiesc în aceeași veche mahala din centrul Bucureștilor în care am copilărit. (Centrul a fost multă vreme o noțiune pur geografică în capitală). Când eram mic, aici erau doar case și vecini și copii care băteau mingea chiar și pe stradă. Demolările comuniste n-au apucat să ajungă în mahalaua mea, scăpată de soarta cartierului Uranus. În ultimii 15 ani, odată cu creșterea valorii terenului, jumătate din ea a fost însă rasă de pe fața pământului și în locul caselor negustorești antebelice (unele, monumente istorice) s-au construit imobile de birouri și apartamente în stilul p+x. Se pregătește și cealaltă jumătate. Matache e doar un instantaneu oarecare din masacrul arhitectonic în plină desfășurare din orașul meu.

Chiar acum, la doi pași de unde stau, în locul unei clădiri care-și aștepta demult clasificarea când a fost dărâmată anul trecut în practic 5 minute, e un șantier enorm, care umple cu muzica lui concretă fiecare minut din viețile noastre domestice, inclusiv sâmbăta și duminica, dimineața în zori și seara târziu. Poate că mai există mierle prin cartier, care să cânte primăvara, dar n-am de unde să știu.

Oricum, în timpul zilei toate străduțele sunt astupate de o coloană statică și ramificată de mașini. Câte două rânduri parcate pe fiecare parte, și un rând central de mașini în pseudo-mișcare, la orele de vârf. Sunt aproape de câteva parcuri, am ajunge repede pe jos la un loc de joacă. Dar o plimbare cu copilul meu mic e un act de bravură inconștientă. În cartier există și două școli: în fiecare dimineață și după amiază copiii care nu au privilegiul de a fi transportați în SUV-uri fac slalom printre SUV-urile celorlați copii și ale celor care vin la serviciu în zonă, precum și printre mașinile parcate pe tot trotuar. Claxoane și înjurături se așează în contrapunct peste zgomotele șantierului, și totul e îmbăiat în fumul de eșapament al celei mai poluate capitale europene. Copiii, părinții, persoanele cu disabilități, cei câțiva bicicliști, se descurcă cum pot. Unii dintre ei rămân claustrați în bulele de tăcere termopanizată ale propriilor domicilii. Legea celui mai puternic bate oricând legile civice.

Suntem un oraș în care nu e politicos să zâmbești. Cel mai bine e să mergi pe stradă încruntat, descurajând orice interacțiune. Zâmbetele dau de bănuit. Oare ce-o vrea ăsta de la mine? Cel mai bine e să evit contactul vizual. Vrea să mă întrebe ceva? Dacă mă prefac că nu îl văd, dispare. Sigur vrea bani sau îmi vrea răul. O doză sănătoasă de suspiciune e mai prudentă. La urma urmelor, în decorul general al agresiunii și însingurării, nu trebuie să fac notă discordantă. Trebuie să par și eu puternic, chiar dacă nu sunt. Să mă confund cu masca mea.

Chiar dacă mă tem. Nu de ceva anume, deși griji sunt destule, ci de un pericol vag, așa, ca și când merg printr-o junglă și un animal sălbatic, cu dinți și gheare, ar putea să-mi sară în spate.

(Dacă nu e limpede, textul ăsta nu e despre mine. Sau nu e numai despre mine.)

Autor: Vlad Stroescu, specialist psihiatru

Tags: ,

17 comentarii

Participa la discutie. Citeste comentariile cititorilor si exprima-ti si tu parerea!

  1. Comentariu scris de Ligia Necula
    Publicat la data de 8.4.2013, ora 9:34 am

    Buna dimineata.
    Asa e una dintre imaginile realitatii. Cum bine stiti, ea este pana la urma un construct mental propriu. Adica depinde doar de cum facem “decupajul” din realitate…

    Astept insa de la dumneavoastra si “tratamentul preventiv” pentru aceasta nevroza colectiva. Cu exceptia talentului descriptiv si a capacitatii de verbalizare, toti bucurestenii, inclusiv florareasa, vor avea aceleasi observatii. Dar ei asteapta solutii de rezolvat pe cont propriu sau impreuna acest impas. Aici e rolul nostru, al celor care avem mai multa informatie si mai multa putere de detasare.

    Asadar, sugestii de solutii…

    So

    • Comentariu scris de of
      Publicat la data de 8.4.2013, ora 2:17 pm

      @Ligia Necula
      Solutia de a nu permite blocuri pe stradute deja aglomerate de masini sta in pixul arhitectilor de sector. I-a luat cineva, vreodata, la rost pentru aprobarile emise? Nu. Spaga e mai importanta ca onoarea profesionala.

      • Comentariu scris de Cetatean Roman
        Publicat la data de 14.4.2013, ora 8:22 pm

        Eu stau in sect. 1, si vreau sa spun: RUSINE D-lui arhitect Chiliman (din arhitect probabil a mai ramas doar o diploma, iar dumnealui se gandeste doar la o pensie linistita) . Cartierele Damaroaia si tot ce inconjoara parcul Bazilescu (deși declarată zona protejată) sunt distruse de tigani, care au găsit o bresa legala “P +2+ M ” (parter +2 etaje+ mansarda) ,construind blocuri cu diferite artefacte de Ex. : demisol, parter 2 etaje si mansarda ce are aceias suprafata ca un nivel de locuit, blocuri inghesuite ce sfideaza notiunea de intimitate si notiunea de privat , blocuri de 4-5-6 nivele, blocuri ce nu respecta un minim necesar de locuri de parcare, garaje doar de ochii lumii, unele considerate cele mai generoase cucel mult 4-6 locuri probabil e un loc pe nivel construit. Construcții executate fără aprobare de la direcția de stat in constructii (lăsa ca le fac pe urma), ce se poate intampla cel mult o amenda, ca doar nu sa daramat nimic pana acum, cel mult o judecata … , cu procesele sunt invatati copiii lui Onoriu ” un lautar ce ne cânta iar noi la propriu privim cum toată primăria danseaza “. Banii se duc in buzunarul unei slugi din primărie ce a reușit sa se prostitueze si sa batjocoreasca tot cartierul, cred ca nici măcar primarul respectiv a pierdut situl de la care a luat si de la care nu a luat bani… Cărți bani Domnilor primari ? Mai nou au un joc cei de la sector spun: sunt de vina cei de la capitala, iar când mergi la capitala ți se spune ca sunt de vina cei de la primăria locală pe la aprobare de detaliu…. Păcat, aveam încredere si in cei de la DNA dar se vede ca nici ei nu au putere, sau nu vor ??? Sau poate e timpul sa spunem ca e tara lor ???

  2. Comentariu scris de Andrei
    Publicat la data de 8.4.2013, ora 9:35 am

    Asa e, aveti perfecta dreptate, dar trebuie sa recunoastem ca sunt multi factori care intra in joc. In primul rand efectele regimului totalitar care a condus Romania o jumatate de secol. El a creat si crescut suspiciunea in oameni si din pacate aceasta se transmite si noilor generatii. Apoi educatia precara pe care o primesc copiii din multe familii romanesti. Apoi nepasarea autoritatilor. Vorbiti de SUV-uri care blocheaza trotuarele. Ok, eu nu-i judec pe oamenii care si-au luat SUV-uri, e treaba lor. Dar si autoritatile ar trebui sa faca mai mult nu doar sa astepte sa incaseze impozitele pe acele SUV-uri. De exemplu sa caute solutii pt a oferi spatii de parcare. Ce relatati dvs. despre scoala din cartier se intampla peste tot in tara la scolile unde sunt copii cu parinti mai instariti. Dar s-a gandit vreun primar de oras cum rezolve asta? Evident ca nu. Si da trebuie sa luam in calcul si natura umana ca un factor declansator al siuatiilor de care vorbiti. Oare religia sa fi jucand un rol aici? Oare de aceea oamenii din tarile preponderent catolice si protestante au altfel de comportamente? Eu zic ca da. :)

  3. Comentariu scris de Cristian M. Ioan
    Publicat la data de 8.4.2013, ora 11:52 am

    VOX POPULI, VOX DEI!
    Strada mea – in vechiul cartier evreiesc – nu a scapat de sistematizarea anilor ’80.
    Dar, pe stradutele adiacente ce au supravietuit, recunosc acelasi “pattern”: in locul caselor vechi si a copiilor ce bateau mingea pe strada fara circulatie, sau al parculetului de la colt, trafic intens, puzderie de masini parcate, santiere pentru dezvoltari rezidentiale sau de birouri cu minim 4 etaje si foarte inghesuite.
    Nu imi place de loc, insa trebuie sa ma conformez vointei MAJORITATII.
    Ca de data pentru disparitia cladirlor de la 1880, a spatiilor verzi si a trotuarelor nu mai putem blama tancurile sovietice, ca in 1944, nici Securitatea lui Ceaushesc, ca in 1980, ci numai si numai vointa noastra, a Poporului! Eu sunt inginer, lucrez cu marimi absolute, dar un pisholg ar tbeui sa stie ca “normalul” este o vairabila sociala: daca acum, in anul de gratie 2013, majoritatea a decis ca NORMAL este sa respiram praf si gaze de esapament, sa vedem pe geam doar zidul blocului nou din fata, sa nu putem sa e strecuram cu caruciorul pe trotuar, etc, etc, atunci noi, “minoritarii”, nu putem decat sa ne conformam!!!

  4. Comentariu scris de cristina
    Publicat la data de 8.4.2013, ora 12:58 pm

    Bine am facut ca m-am decis sa-mi duc viata pe alte meleaguri. Aceeasi imagine am avut-o si eu. Ma imbolnavea psihic!

  5. Comentariu scris de Cistian M. Ioan
    Publicat la data de 8.4.2013, ora 1:17 pm

    @Cristina,
    un pic OT, dar comentariul este valabil si pentru exploatarea gazelor de shist prin “fracking”: cui nu ii place, nu are decat sa plece!
    De 23 de ani suntem in deplina LIBERATTE, daca cineva vrea sa nu aiba cutremure si sa poata bea apa de la robinet, este liber sa plece din tara!
    La fel cu “gentrificarea” – cine vrea un oras curat si civilizat, cu oameni ce zambesc (desigur, formal, totusi zambesc, nu te privesc incruntati si injura) nu are decat sa plece unde vede cu ochii! Aici este orasul masinilor, nu al pietonilor, iar baietii de baieti fac “ce vrea muschii lor” …
    Comment:
    Bine am facut ca m-am decis sa-mi duc viata pe alte meleaguri. Aceeasi imagine am avut-o si eu. Ma imbolnavea psihic!

  6. Comentariu scris de Cristian M. Ioan
    Publicat la data de 8.4.2013, ora 3:44 pm

    @of
    Caz concret: strada Abrud, paralela cu Turda. pe partea cu numere pare este … spatele blocurilor de pe Turda, la numerela impare ramasesera casute cu curte. Cam de prin1930, nu foarte spectaculoase, dar ncii saracacioase. Din 2006 incoace, in patru locuri (numai in sectiunea terminala a strazii, ce este aroape de mine) casuta cu curte a disparut si in locul ei s-ar ridicat cat un bloculet. Doar P+3, nu 10 sau 20 de etaje! Totusi, respectivele bloculete, ce ocupa aproape integral terenul aferent (curtile cu pomi si flori au disparut) “genereaza” 4-5-6 autoturisme, fata de maxim unul cit era la fost casa. Doar o singura dezvoltare are garaj/parcare subterana, la celelalte, locatarii trebuie sa se sescurce, sa isi parcheze masinile unde pot – desigur ca pe trotuar! macr strada este cu sens unic, stii din ce parte vina masinile! Insa da, ambele trotuare sunt acum impracticabile pentru pietoni …

  7. Comentariu scris de Paul Iancu
    Publicat la data de 8.4.2013, ora 4:56 pm

    Va multumesc foarte mult pentru acest articol.
    De ceva vreme eram intr-o mare dilema existentiala, sa plec sau sa raman..dupa ce ani de zile am fost plecat in Occident.
    Tara aceasta este definitiv condamnata. Vor supravietui aici doar mafiotii si nesimtzitzii, care la final se vor devora intre ei.
    Dar eu nu voi mai fi aici pentru a vede aceasta.
    Multumesc, again.

  8. Comentariu scris de Victor
    Publicat la data de 8.4.2013, ora 5:48 pm

    @ Paul Iancu
    Locuiesc in Transilvania de cand ma stiu (am 40 ani) si niciodata nu m-as muta de aici, chiar daca am destul bagaj in ceea ce priveste studiile prin Europa si munca in strainatate. Nu inteleg de ce se tinde spre o generalizare: Bucurestiul nu v-a fi niciodata un oras de referinta pentru Romania. Incearca sa deschizi ochii si sa vezi ce viata frumoasa poti avea in Cluj, Brasov, Sibiu, Sighisoara (am dat aceste exemple deoarece aceste orase la nivel de arhitectura, cultura, civilizatie, dinamism….pot sa spun ca sunt peste multe orase din Europa).
    De asemenea, nu o sa-i pot intelege niciodata pe cei care tin cu tot dinadinsul sa locuiasca in Bucuresti, desi nu le place nimic acolo.
    Multumesc

    • Comentariu scris de Cristian M. Ioan
      Publicat la data de 8.4.2013, ora 8:52 pm

      @Victor,

      Sunt necesare cateva rectificari:

      1,.nu cred ca autorul generalizeaza in mod incorect, pur si simplu povesteste experienta dumnealui din Capitala

      2. nu am supus ca “nu imi place nimic din Bucuresti”, ci, in urma citirii articolului, am zis ca cele mentionate sunt REALE, si nu sunt de loc placute! Delatfel, articolul chiar asa incepe amintirea unei perioade care A FOST placuta, insa este alterata de situatia cointemporana!

      3. nu am zis ca vreau neaparat sa locuiesc aici, este vorba de NECESITATE!
      Sa zicem ca imi iau in spate apartamentul din blocul socialist is plec incotro vada cu ochii. Dar ce fac cu locul de munca? Cum transfer in alta parte si firma de telecomunicatii? Patronul cel mare este in Germnaia, daca a hotarat ca fabrica sa fie in Capitala, cum pot eu sa il determin sa o mute?!

    • Comentariu scris de of
      Publicat la data de 13.4.2013, ora 11:48 am

      @Victor
      Am plecat din Transilvania, Am ajuns in Buc cu studiile, apoi am fost repartizat tot aici. Am iesit la pensie. As pleca si maine. Greu. Ma izolez cum pot si incerc sa rezist cat mai am de rezistat. Aici nu te ajuta nimeni iar autoritatile isi bat joc.

  9. Comentariu scris de Mihai
    Publicat la data de 8.4.2013, ora 6:54 pm

    Da … trist reportaj si o si mai trista situatie. Fara iesire, din pacate. Deduc ca autorul locuieste in zona Caii Grivitei, pe una din stradutele adiacente. Parca nu era suficient ca tiganii au distrus toate casele in care au locuit pe acolo; acum viata devine insuportabila si pentru cei care vor sa locuiasca civilizat … Bine a zis cineva mai sus: vor supravietui doar nesimtitii …..

  10. Comentariu scris de Florin Oprea
    Publicat la data de 9.4.2013, ora 8:10 am

    1. Imi tot pun intrebarea: ce s-ar fi intimplat la 1880 daca s-ar fi respectat regimul de inaltime al cociabelor deja existente? N-ati mai fi avut prilejul de a deplinge nerespectarea regimului de inaltime in anul 2013.
    2. Ati fost in Londra? De ce oare nu intelegeti ca arhitectura este in continua schimbare, ca ce era la 1880, nu mai este acum; dar ca pot coexista. Ceausescu a vrut, prin ale lui constructii sa ne intoarcem oarecum (asta tinind cont de gusturile lui) undeva la 1880 si poate ca si putin inainte judecind dupa ce am vazut in alte parti.
    3. Exista progres si nimeni nu poate sa-mi interzica dreptul la progres si o viata mai buna!

    • Comentariu scris de of
      Publicat la data de 13.4.2013, ora 11:42 am

      Daca progresul pentru dumneavoastra inseamna inghesuiala si distrugerea caselor care dau farmecul specific unui oras, va doresc sa aveti parte de progres. Se pare ca sunteti unul din cei care profita.

  11. Comentariu scris de DIP
    Publicat la data de 24.4.2013, ora 11:35 pm

    Da, lumea evolueaza…Ma uitam recent pe poze facuta la iesirea din schimb a
    lucratorilor de la Grivita, toti aveau haina si palarie. Ma uit cu mirare la mine ca
    inca mai port pantofi si iarna palton; pe strada sunt numai haine scurte “canadiene” din plastic si vara adidasi si bugi. Si asta nu din saracie, nu !
    Dar sa revenim la orasul nostru…Am facut liceul la Sf. Sava deci mergeam cu
    tramvaiul 6 de la pasarela Basarab pana in fata catedralei Sf. Iosif. De cand ma stiu terenul din stanga ei era viran, un maidan, probabil ramas de la bombardament. Ei, acum s-a ridicat acolo Cathedral Plazza sau cum i-o zice.
    Frumoasa constructie, moderna, dar nu stiu ce a deranjat biserica Catolica
    de a facut atata zarva, preferau sa aive in vecinatate un maidan (!?)
    Alta acum, pe vremea copilariei mele daca ajungeai la Chibrit erai la bariera
    orasului. Au venit nemtii si au facut podul Constanta de trecere pe sub liniile caii ferate, a aparut si primarul Doncea, multi il besteleau, care a bagat tancurile in maghernite si a deschis B-dul Bucurestii Noi astfel ca acum puteai ca din Calea Victoriei, pe Calea Grivitei (fosta Calea Targovistei), continuand pe B-dul Bucurestii Noi sa ajungi la lacuri si sa iesi din Bucuresti.
    Prea mica sistematizare pentru un oras medieval.
    Sigur, am vazut Hanovra care a fost bombardata temeinic si a renascut din
    propia cenusa si arata ca o domnisoara.
    Podul Grand, ca podul Grand, si-a facut pe deplin datoria si inainte cand era din metal si Sergiu Nicolaescu turna filme cu suspans, dar si acum !
    Surpriza placuta pentru mine a fost Podul Basarab, devenit dintr-o pasarela
    un ditamai podul. Pe pasarela taraiam insotitoarea mea sa vad trenurile ce
    plecau din gara si ma asezam deasupra liniei pe unde urmau sa treaca pentru a fi invaluit in fum si a inhala mirosul de carbune…..
    Recent m-a intristat ce se intampla pe Buzesti, au distrus Hala Matache !
    Ca au asanat artera distrugand toate maghernitele pline de “sobolani” , nu-mi
    pare rau, dar hala era un monument ! Nu cred ca o vor reconstruii, “n-avem bani”.
    Apropo de zona, la cinema Marna, nu stiu ce film era, un vecin de scaun imi spune “Pustiule sa ma trezesti cand incepe revista !”

  12. Comentariu scris de Florian
    Publicat la data de 26.4.2013, ora 12:43 pm

    Absolut de acord cu tot ceea ce ati scris si cu ceea ce simtiti zilnic. Eu stau in apropiere, de 50 de ani, langa podul Marasesti, unde exista, ca si in zona dumneavoastra, o alta parte a Bucurestiului pierdut, care este ingitita pe zi ce trece de noul Bucuresti mitocan, impersonal, meschin si inclult arhitectural. Ceea ce nu a fost daramat este deja jumate schimbat de placari cu faianta sau dublari termice, care insa schimba fatadele si le uratesc. Restul, asa cum spuneati, isi asteapta taut, ca vitele la abator, finalul…isi astepta niste macelari/samsari imbogatiti si incluti, care sa distruga si sa isi faca loc SUV urilor lor second hand. Este pacat si, din cand in cand, caut fisierele salvate cu diverite fotografii si gravuri ale Bucurestiului pierdur si incerc sa imi imaginez cum ar fi fost ca Bucurestiul si Romania sa fi fost locuita de oameni preponderent civilizati, cu responsabilitate civica si drag pentru orasul lor!



Lasa un comentariu


Do NOT fill this !