Dieta pentru dinti sanatosi. Ce alimente trebuie evitate? Guma de mestecat protejeaza dintii?

Pentru a preveni aparitia cariilor este important sa fii atent la ce mananci si cat de des mananci.  Bacteriile din cavitatea bucala transforma zaharurile din alimentele pe care le mananci in acizi si acestia ataca smaltul dintilor, incepând procesul de descompunere. Cele mai bune alegeri alimentare pentru sanatatea gurii includ brânzeturile, carnea de pui sau alte tipuri de carne, nucile si laptele.

Aceste alimente protejeaza smaltul dintilor prin furnizarea de calciu si fosfor necesare pentru a remineraliza dintii.

Alte alegeri alimentare sanatoase includ fructele (de exemplu, mere si pere) si legumele. Aceste alimente au un continut mare de apa, care dilueaza efectele zaharurilor pe care le contin si stimuleaza fluxul de saliva (care ajuta la protectia impotriva cariilor prin spalarea particulelor de alimente). Alimentele acide cum ar fi fructele citrice si rosiile ar trebui sa fie consumate ca parte a unei mese mai mari pentru a minimiza acidul.

Alegerile alimentare nepotrivite includ bomboanele – cum ar fi acadele, bomboane tari – fursecurile, prajiturile, placintele, briosele, chipsuri, covrigei, cartofii prajiti, bananele, stafidele si alte fructe uscate. Aceste alimente contin cantitati mari de zahar si / sau se pot lipi de dinti, oferind o sursa de combustibil pentru bacterii.

In ceea ce priveste consumul de lichide, cele mai bune alegeri de bauturi includ apa (apa fluorizata in special), laptele si ceaiul neindulcit. Limitati consumul de bauturi cu continut ridicat de zahar.

Indulcitori si produse fara zahar

Inlocuitorii de zahar disponibili care arata si au gust de zahar nu sunt digerati in acelasi mod ca si zaharul, astfel incât acestia nu “hranesc” bacteriile din gura si, prin urmare, nu produc acizi care cauzeaza dezintegrarea. Acestia includ eritritolul, sorbitolul si manitolul, zaharina, aspartamul, acesulfamul de potasiu si sucraloza.

Alimentelelor comercializate ca fiind fara zahar nu le-a fost adaugat zahar in timpul prelucrarii. Cu toate acestea, acest lucru nu inseamna ca alimentele nu contin alti indulcitori naturali, cum ar fi miere, melasa, fructoza, malt de orz, orez. Acesti indulcitori naturali contin acelasi numar de calorii ca si zaharul si pot fi la fel de daunatori pentru dinti.

Pentru a determina daca produsele alimentare fara zahar pe care le cumparati contin indulcitori naturali, examinati eticheta cu ingrediente.

Guma de mestecat este buna pentru dinti?

Guma de mestecat fara zahar este benefica pentru dinti, iar mestecatul ajuta la dislocarea alimentelor care se lipesc de dinti si, de asemenea, creste fluxul de saliva pentru a amortiza (neutraliza) acizii din gura. Unele gume de mestecat contin ingrediente care pot reduce cariile si pot vindeca zone de pe dinti care incep sa se carieze. Cu toate acestea, guma de mestecat poate fi o problema in cazul in care aveti dureri la nivelul maxilarului sau alte probleme cu maxilarul.

Sfaturi de baza pentru ingrijirea dintilor

Periati dintii regulat, de cel putin de doua ori pe zi si, de preferinta, dupa fiecare masa sau gustare.
Utilizati o pasta de dinti care contine fluor.
Utilizati ata dentara cel putin o data pe zi.
Utilizati apa de gura zi de zi.
Vizitati periodic medicul dentist pentru controale si curatare – de obicei, de doua ori pe an.
Mancati sanatos si variat, mai putine alimente care contin zaharuri si amidon intre mese. Daca trebuie sa luati o gustare, alegeti alimente hranitoare cum ar fi brânza, legumele crude, iaurtul simplu sau un mar.

Articole similare:

  1. Dieta pentru ochi sanatosi. Care alimente sunt bune pentru ochi? Cat de benefic este consumul de morcovi?
  2. vitMATINA Mituri despre durerile de dinti. Medicamentele vindeca durerea de dinti?
  3. Ingrijirea personala la romani: 4% nu se spala pe dinti zilnic, 40% au toti dintii naturali, in timp ce 80% dintre romani se considera atractivi din punct de vedere fizic
  4. VitMATINA Cum sa-ti albesti dintii folosind produse naturale
  5. vitMATINA Cum trebuie pastrata periuta de dinti

Tags: ,

8 comentarii

Participa la discutie. Citeste comentariile cititorilor si exprima-ti si tu parerea!

  1. Comentariu scris de Raluca
    Publicat la data de 14.3.2013, ora 4:32 pm

    Articolul nu spune ca un inlocuitor natural si sanatos pentru zahar este stevia http://en.wikipedia.org/wiki/Stevia.
    O descoperire importanta pentru sanatatea dintilor, a oaselor, dar si a vaselor de sange este vitamina K2 (nu vitamina K1 coagulanta!!) in combinatie cu uleiul de ficat de cod. Degeaba luam suplimente de Ca si atat. http://www.lef.org/magazine/mag2008/mar2008_Protecting-Bone-And-Arterial-Health-With-Vitamin-K2_01.htm

    In ceea ce priveste alimentatia, puteti incerca varianta aceasta:

    · produse lactate, nedegresate provenind insa de la animale hranite cu iarba (nu cu graunte sau furaje produse industrial) – in special unt. De asemenea, organe, peste, supe de oase (bone broth) si oua. Pentru ca aceste alimente nu sunt la indemana in zilele noastre, se poate lua supliment de vit. K2 naturala, provenita din Natto (un produs japonez din tofu fermentat).
    · Cereale fermentate; fara cereale (ovaz, biscuiti integrali etc.) Paine facuta doar cu maia (nu cu drojdie). Cel mai bine, fara cereale.
    · Nuci, seminte cu masura; boabe la fel, inmuiate peste noapte in apa calda (din cauza acidului “phytic”).
    · Cartofi, cartofi dulci, legume ce contin amidon in general.
    · Cantitate limitata de fructe (un fruct pe zi), fara zahar rafinat.
    · Legume gatite sau crude.
    · Bai de soare, ulei de ficat de cod sau alte suplimente de D3.
    · Fara alimente procesate industrial.
    Aceasta dieta maximizeaza absorbtia de minerale si ofera o cantitate generoasa de vitamine solubile in ulei. Nu este musai sa o urmati strict. De exemplu, daca mancati alimente bogate in minerale cum ar fi lactatele sau supele de oase, puteti sa consumati si alimente ce contin acid phytic. Sau veti putea preveni cariile avand una sau doua mese pe zi ce respecta aceste principii. (http://nourishedmagazine.com.au/blog/articles/forgotten-tooth-decay-cure-heal-your-cavities-and-prevent-root-canals-2).

    • Comentariu scris de Mr John
      Publicat la data de 15.3.2013, ora 10:23 pm

      Raluca multumim..esti biine documentata..problema e acum de unde procuri cele enumerate avand in vedere ca producerea de alimente a devenit ”industriala” si nu este riguros reglementata

  2. Comentariu scris de Lucia
    Publicat la data de 14.3.2013, ora 9:12 pm

    Cum puteti recomanda apa fluorizata cand majoritatea tarilor europene au exclus de mult aceasta metoda de purificare a apei? De ce nu va documentati inainte de a scrie prostii? Sunteti medic totusi…a, pardon, sunteti dentist si deci nusunteti direct interesata ca populatia sa aiba dinti sanatosi! Incredibil cum puteti propaga ignoranta!

  3. Comentariu scris de t
    Publicat la data de 15.3.2013, ora 12:23 pm

    /// Fluorul este unul din cele mai toxice chestii pe care le putem baga in noi.
    Fluorul nu are nici o legatura cu sanatatea/albirea dintilor si duce la probleme cu tiroida, obezitate, calcefiaza glanda pineala si efectiv la sclerozarea prematura creierului.. Spre exemplu America este tara unde toata apa potabila este tratata cu fluor, sunt toti niste dependenti de medicamente si obezi, iar alzheimerul este la el acasa.
    Cand eram copil imi aduc aminte ca pe pasta de dinti scria a nu se inghiti. Nu v-ati intrebat niciodata de ce?

  4. Comentariu scris de Vlad
    Publicat la data de 15.3.2013, ora 2:16 pm

    Periajul dintilor nu se face dupa masa. Dupa masa trebuie restabilit ph-ul din gura in asa fel incat mediul sa nu fie acid. Apa este un element natural care realizeaza acest lucru. Apoi corpul, daca este bine hidratat si vitaminizat, face cu ajutorul salivei remineralizarea dintilor.

  5. Comentariu scris de Eugen
    Publicat la data de 15.3.2013, ora 5:51 pm

    Numeroase studii arata ca smaltul dintilor este afectat de aciditatea alimentelor consumate. Periajul imediat dupa masa poate afecta integritatea smaltului din acest motiv. Cea mai indicata practica e sa clatesti gura imediat dupa masa si sa periezi la aproximativ 30min dupa.

  6. Comentariu scris de Mr John
    Publicat la data de 15.3.2013, ora 10:16 pm

    Am senzatia ca articolul e scris sa faca reclama la guma de mestecat si la pasta de dinti

  7. Comentariu scris de mara
    Publicat la data de 27.8.2013, ora 4:52 pm

    Guma de mestecat este intr-adevar eficace in mentinerea igienei dentare iar cea care este indulcita exclusiv cu xylitol previne depunerea bacteriilor pe suprafata dintilor (deoarece indulciturul xylitol este antibacterian). Deasemenea mai exista si alte produse pentru igiena dentara dintre care: apa de gura, pasta de dinti (fara fluor) , geluri de dinti pentru bebelusi (care pot fi inghitite fara a avea efecte negative), ata dentara. Xylitolul este total natural, are continut caloric si indice glicemic mic deci poate fi utilizat si de catre persoanele cu probleme de aceasta natura



Lasa un comentariu


Do NOT fill this !