Cele 4 etape ale acceptarii care iti pot schimba viata

Actul de a accepta o situatie poate transforma total starea de spirit. De cele mai multe ori sentimentele negative sunt cauzate de o atitudine de opozitie si rezistenta fata de o stare de fapt, scrie Steve Taylor, lector doctor in psihologie la Universitatea Leeds Beckett din Marea Britanie, in revista online psychologytoday.com.

Exista o multime de situatii in viata in care o astfel de atitudine este pusa in practica, fiind insotita de ganduri negative, precum in situatia cel mai des intalnita in care ne imbolnavim si nu putem sa indeplinim ceea ce ne-am propus pe plan profesional. In astfel de situatii cele mai frecvente ganduri sunt de felul “nu imi permit sa fiu bolnav acum, am termene limita de respectat”.

Aceste ganduri creeaza o atitudine de opozitie si rezistenta care ingreuneaza cu mult situatia in care ne aflam in asemenea momente. In schimb, daca am reusi sa acceptam starea de fapt, vom realiza ca partea cea mai grea este datorata acestei opozitii fata de natura lucrurilor. Constientizarea si acceptarea situatiei ajuta la inlaturarea gandurilor negative, iar un astfel de exercitiu ne poate transforma total calitatea vietii.

Iata care este procesul prin care putem sa eliminam orice disconfort psihologic, care deriva din astfel de experiente negative, si care ajuta la inlaturarea atitudinii de rezistenta in fata situatiilor neplacute si acceptarea acestora, pentru cazurile in care astfel de situatii nu pot fi schimbate, scrie Steve Taylor.

Procesul este constituit din urmatoarele 4 etape:

Etapa 1: Devenim constienti de sentimentele negative si gandurile care le insotesc. Incercam sa verbalizam aceste ganduri, ori sa le scriem, in situatiile care permit acest lucru. Spre exemplu, daca ne aflam la volan in trafic, putem deveni constienti de starea negativa in care ne aflam, astfel: “nerabdare, plictiseala, anxietate”, si sa verbalizam gandurile prin a spune, spre exemplu: “as putea fi aici pentru totdeauna! Voi intarzia! Exista atat de multe locuri in care as prefera sa fiu mai degraba decat aici!”

Etapa 2: Incepem prin a fi atenti la aspectele ce descriu situatia de fata. Devenim constienti de sentimentele care ne invadeaza si de imprejurimile in care ne aflam. Spre exemplu, in trafic, devenim constienti de pozitia pe care o avem la volan, observam restul soferilor, cladirile si copacii de pe marginea drumului.

Etapa 3: Inlocuim gandurile negative cu ganduri pozitive constiente. Incepem prin a ne intreba: “Ce este cu adevarat in neregula cu aceasta situatie?” In exemplul nostru, am putea avea urmatoarele ganduri: “Care este, de fapt, problema? Exista o multime de lucruri interesante pe care le pot privi si observa. Este o zi frumoasa, ascult muzica preferata. Cat de mult conteaza daca intarzii putin?”

Etapa 4: Daca exista alte manifestari de rezistenta, le acceptam. Nu insistam si nu accentuam aspectele negative ale situatiei. O imbratisam.

Daca reusim sa parcurgem acest proces, vom experimenta puterea acceptarii, care poate transforma starile negative in unele pozitive, sau, cel putin, in unele neutre. Vom deveni puternici, fiind constienti de faptul ca nu cantaresc atat de mult evenimentele sau situatiile in care ne aflam in diferite momente, cat atitudinea noastra fata de ele si prin aceast exercitiu vom putea reusi sa ne imbunatatim starea de spirit si calitatea vietii.

Autor: G.T.

Articole similare:

  1. Cum sa urmam o dieta sanatoasa, eficienta si…constienta? Despre cele patru etape ale dietei sanatoase cu dr. Alin Popescu
  2. vitMATINA Crezi ca sase numere ti-ar putea schimba viata? De ce joaca oamenii la loto
  3. Consilierea le poate schimba viata persoanelor cu diabet zaharat
  4. Romanii sunt europenii care cumpara cele mai multe antibiotice fara reteta
  5. medTECH Esti insarcinata si nu stii la ce sa te astepti? Aplicatii gratuite pentru mobil care iti explica cum ti se schimba corpul si cum se dezvolta bebelusul in fiecare saptamana de sarcina

2 comentarii

Participa la discutie. Citeste comentariile cititorilor si exprima-ti si tu parerea!

  1. Comentariu scris de Daniela
    Publicat la data de 24.9.2015, ora 2:57 pm

    Interesant articolul. Ne ajuta foarte mult sa stim cum sa actionam in situatii dificile. Eu am trecut printr-o situatie traumatizanta si am avut probleme in intelegerea generala a efectelor acestuia asupra mea si a modului de gestionare a reactiilor normale dar imprevizibile ale procesului de acceptare a experientei avute. As fi vrut sa stiu care sunt etapele insanatosirii in urma traumatismelor psihice puternice si cum putem sau, ne putem, acorda un prim ajutor in aceasta situatie?

  2. Comentariu scris de floarea
    Publicat la data de 27.9.2015, ora 9:59 pm

    Foarte util acest articol.



Lasa un comentariu


Do NOT fill this !