Ce alimente ajuta la pastrarea sanatatii vederii

O alimentatie adaptata varstei si activitatii desfasurate poate poate preveni sau amana aparitia unor boli ale vederii, cauzate de imbatranire. Se stie ca sanatatea depinde nu numai de calitatea alimentatiei, ci si de starea ochilor la o varsta avansata, unele substante putand incetini imbatranirea ochiului si a tesuturilor sale, relateaza Le Figaro, citat de Agerpres.

Este cazul vitaminei A, prezenta in celulele retinei. Ea este indispensabila pentru vedere, mai ales a celei din timpul noptii. Vitamina A se gaseste in unt, produse lactate, organe, oua. La fel de important este si consumul de morcovi, legume verzi, rosii si portocalii, betacarotenul din aceste alimente colorate furnizand vitamina A.

De asemenea, un aport ridicat de vitamina C reduce riscul dezvoltarii unor patologii oculare, indeosebi a cataractei si a degenerescentei maculare legate de varsta (DMLV). Vitamina C este cunoscuta pentru virtutile sale antioxidante, benefice impotriva stresului oxidativ, care ataca cristalinul. “Se recomanda pentru prevenirea aparitiei cataractei, care se caracterizeaza printr-o opacizare progresiva a cristalinului”, arata dr Jean-Michel Lecerf, medic nutritionist la Institutul Pasteur din Lille. Prin urmare, citricele, fructele kiwi, ardeii si broccoli nu trebuie sa lipseasca din alimentatie.

Alti aliati impotriva imbatranirii oculare sunt anumiti carotenoizi, pigmenti galbeni sau portocalii care dau culoare fructelor si legumelor, si ei recunoscuti pentru proprietatile lor antioxidante. Luteina si zeaxantina (din morcovi, porumb, ardei, citrice, spanac, varza) protejeaza centrul retinei (macula) de oxidarea de catre radicali liberi si filtreaza razele ultraviolete, agresive pentru ochi. Ele contribuie astfel la prevenirea cataractei si a DMLV.

O alimentatie bogata in omega 3, care se gaseste, intre altele, in pestele gras si in uleiul de rapita sau de nuci, ajuta la combaterea aparitiei patologiilor mentionate. “Acizi grasi polisaturati, cunoscuti mai ales pentru efectele lor pozitive asupra sistemului cardiovascular, se gasesc din abundenta in retina. Ei trebuie insa reinnoiti pentru o activitate vizuala buna”, adauga nutritionistul.

Alti antioxidanti benefici pentru celulele vizuale sunt zincul (din scoici si stridii) si vitamina E (din uleiul de floarea soarelui, nuci, galbenusul de ou ). “Un studiu amplu inceput acum sase ani arata ca un supliment de vitamina C si E, betacaroten, zinc si cupru duce la reducerea cu 25% a riscului de evolutie a DMLV la pacientii care au boala”, afirma Jean-Michel Lecerf.

Alte cercetari sugereaza de altfel un efect pozitiv al acestor vitamine si nutrienti asupra glaucomului, patologiile de corp vitros, sindromului ochiului uscat si retinitei pigmentare. “Recomandarile pentru pastrarea sanatatii ochiului sunt in cele din urma cele pentru sanatatea cardiovasculara, adica o alimentatie variata, echilibrata si bogata in vegetale”, incheie dr Lecerf. Aceste precautii alimentare nu sunt insa suficiente pentru evitarea bolilor. Chiar daca unele vitamine pot contribui la prevenirea scaderii calitatii vederii, niciuna nu are calitati miraculoase. A nu se uita ca pentru protejarea ochilor se recomanda si evitarea expunerii la razele soarelui si la tutun.

A.C.

Articole similare:

  1. 10 alimente care ne ajuta sa ramanem hidratati
  2. 6 alimente care ajuta la mentinerea bunei dispozitii
  3. O dieta sanatoasa: 6 alimente pe care le evitam, desi ajuta la slabit
  4. vitMATINA Esti stresat? Anumite alimente te pot ajuta sa combati stresul
  5. 7 alimente care va ajuta sa dormiti mai bine

Tags: , , , , , , , ,

2 comentarii

Participa la discutie. Citeste comentariile cititorilor si exprima-ti si tu parerea!

  1. Comentariu scris de George
    Publicat la data de 4.3.2016, ora 12:19 am

    Hai sa va zic eu una reala ….
    Acum vreo 10 ani in Tg-Ocna traia o batrana care manca zilnic morcov ras.
    Dupa vreo 8 luni de consum citea ziarul fara ochelari . Dar , dupa ce a dat ochelarii jos , la un an , s-a dus dincolo ( 72 de ani ) E reala nu-i poveste…
    Eu am sa mananc morcov periodic si ocazional , poate apuc 73′……

    • Comentariu scris de bancher
      Publicat la data de 4.3.2016, ora 9:49 am

      e greu de dovedit o legatura intre consumul de morcovi si faptul ca s-a dus dincolo.
      La fel cum e greu de dovedit o legatura intre consumul de morcovi si faptul ca a citit fara ochelari.



Lasa un comentariu


Do NOT fill this !