Cat de mult ne ajuta suplimentele alimentare sa ne mentinem sanatosi pe timpul iernii

Supraalimentarea sistemului imunitar cu suplimente pare a fi o obsesie, sume mari de bani fiind cheltuite anual doar pe vitamina C. Cu toate acestea, este bine sa ne intrebam: care suplimente alimentare ne ajuta, intr-adevar, sa ramanem sanatosi pe timpul iernii?

Echinaceea

Promisiunea: Echinaceea contine  fitochimicale, numite alchilamide, care stimuleaza sistemul imunitar al organismului.

Cercetarea: Cele aproape 1000 de cercetari publicate pe aceasta tema au avut rezultate mixte. O revizuire a studiilor, publicata in 2009, a descoperit ca echinaceea nu are un efect mai vizibil in prevenirea racelilor decat un placebo. Cu toate acestea, preparatele de la o anumita specie (Echinacea purpurea), ar putea reduce durata si severitatea racelilor la adulti.

“Suplimentele pe baza de echinaceea vin intr-o varietate de forme, ceea ce face dificila evaluarea eficacitatii acestora”, a explicat Dr. Anne Mullen, lector in stiinte nutritionale la Kings College din Londra.

Verdict: Nu este dovedit ca echinaceea previne racelile, dar extractul de echinaceea purpurea ar putea ajuta la reducerea simptomelor acestora.

Usturoiul

Promisiunea: Ingredientul activ este alicina, care prezinta activitati antivirale si antibacteriene.

Cercetarea: 4000 de lucrari au fost publicate pe tema usturoiului, dar o analiza independenta, publicata in 2012, a avertizat ca “nu exista suficiente dovezi” ale eficientei usturoiului in prevenirea sau tratarea racelilor.

“Un studiu a sugerat ca suplimentele de usturoi ar putea preveni racelile, dar avem nevoie de mai multe dovezi pentru a face o evaluare obiectiva”, a explicat Dr Mullen.

Verdict: Nu s-a dovedit eficienta impotriva racelilor.

Vitamina C

Promisiunea: Vitamina C a devenit populara in anii ’70, dupa ce Linus Pauling, laureat al Premiului Nobel, a concluzionat ca aceasta ar putea preveni si atenua raceala.

Cercetarea: O cercetarea publicata la inceputul acestui an a constatat ca suplimentele pe baza de vitamina C nu au avut niciun efect asupra incidentei racelilor.

Verdict: Suplimentele obisnuite nu previn racelile, dar reduc severitatea simpotmelor. Suplimentele pe baza de vitamina C pot fi periculoase pentru persoanele care sufera de diabet si alte conditii.

Vitamina D

Promisiunea: Potrivit oamenilor de stiinta de la Universitatea din Copenhaga, vitamina D intareste celulele T ale corpului, care distrug bacteriile invadatoare si virusii.

Cercetarea: Cercetatorii de la Universitatea Loughborough au descoperit ca atletii cu un nivel scazut de vitamina D au de trei ori mai multe sanse sa contracteze o raceala in timpul iernii.

Verdict: Vitamina D este o vitamina cheie, dar inca nu se stie daca suplimentele ar putea preveni infectiile comune.

Zinc

Promisiunea: Studiile de laborator au descoperit ca zincul poate inhiba replicarea rhinovirus, cea mai frecventa cauza a simptomelor racelii.

Cercetarea: O revizuire a 18 studii a demonstrat ca zincul reduce semnificativ durata medie a racelilor comune, in cazul oamenilor sanatosi, atunci cand este administrat in termen de 24 de ore de la debutul simptomelor.

Verdict: Un tratament bun pentru raceli, desi reactiile adverse includ un gust amar si greata.

Ulei din ficat de cod

Promisiunea: Uleiul din ficat de cod a fost un favorit traditional pentru racelile de iarna, administrat copiilor pentru a suplimenta dieta proasta.

Cercetarea: Un studiu din 2010 de la Universitatea Columbia a descoperit ca administrarea de ulei din ficat de cod copiilor mici a redus numarul vizitelor la doctor pentru boli ale tractului respirator superior in timpul iernii cu aproximativ 36-58%.

Verdict: Desi este o sursa buna de nutrienti, nu s-a dovedit eficienta acestuia in prevenirea racelilor. Daca luati prea mult ulei din ficat de cod deveniti vulnerabil la fracturile osoase din cauza excesului de vitamina A.

Sursa: Telegraph.co.uk

Pentru planuirea unei diete adecvate, programeaza-te pentru o consultatie la medicii nutritionisti la una din urmatoarele clinici:

Articole similare:

  1. Vitamine pe stomacul gol? Cum trebuie sa luam vitaminele si suplimentele alimentare
  2. Suplimentele de vitamina C pot cauza pietre la rinichi la barbati
  3. vitMATINA Care sunt consecintele excesului de suplimente alimentare?
  4. vitMATINA Suplimentele pentru vedere si sanatatea ochilor. Ce ar trebui sa contina si la ce sa fiti atenti cand le cumparati?
  5. Cum ne ferim de toxiinfectii alimentare si enterocolite pe timpul verii? Dr. Ruxandra Posoiu, medic specialist gastroenterolog, a discutat cu cititorii MedLive

Tags: , ,

Nici un comentariu

Momentan, articolul nu are nici un comentariu. Ai o parere? Fii primul care deschide discutia!

Lasa un comentariu


Do NOT fill this !