Calin Alexandru, director in Ministerul Sanatatii, a discutat online despre cum vor arata asigurarile de sanatate

Proiectul noii legi a sanatatii, programat sa fie votat de catre Parlament in septembrie 2012, va schimba din temelii sistemul medical romanesc. Mai multe tipuri de asigurari de sanatate, drum liber pentru companiile private de asigurari si felurite modificari fiscale – fie cresteri de impozite, fie deductibilitati. Dr. Calin Alexandru, director in cadrul Ministerului Sanatatii, va explica arhitectura noului sistem de asigurari de asigurari de sanatate, va identifica posibile noi surse de finantare si va raspunde neclaritatilor ridicate de cititorii HotNews.ro, intr-o discutie online.

Nota redactiei:

  • Puneti intrebari folosind formularul de comentarii de la finalul articolului
  • Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.

Articole similare:

  1. Dr. Nicoleta Chirita a discutat online despre tulburarile respiratorii la copii
  2. Ministerul Sanatatii doreste intrarea CNAS in subordinea sa si un Fond Unic de Asigurari de Sanatate separat
  3. Ce informatii trec neobservate la ecografia clasica? Dr. Ofelia Nita a discutat online despre avantajele ecografiei cu substanta de contrast
  4. Alternative la infertilitate. Dr. Dragos Albu, medic primar obstetrica – ginecologie, a discutat online cu cititorii despre fertilizarea in vitro
  5. De ce apar si cum se trateaza durerile de spate? Dr. Alina Posea, medic reumatolog, a discutat online despre durerile de spate si spondiloza

Tags: , ,

35 comentarii

Participa la discutie. Citeste comentariile cititorilor si exprima-ti si tu parerea!

  1. Comentariu scris de Alex
    Publicat la data de 10.7.2012, ora 3:33 pm

    Buna ziua dle Calin Alexandru.
    Va rog daca se poate sa ne spuneti foarte pe scurt, care sunt avantajele si care sunt dezavantajele la acest nou sistem, deoarece personal nu vad decat dezavantaje aduse unui sistem medical deja aflat la un pas de colaps.

    Va multumesc.

    • Comentariu scris de Calin Alexandru
      Publicat la data de 11.7.2012, ora 11:07 am

      Echipa care a lucrat la acest proiect de lege poate ca nu este alcatuita dintre cei mai destepti, competenti, calificati specialisti si tocmai de aceea nu consideram ca proiectul ar fi tabu. Se poate discuta absolut orice prevedere din acest proiect. Este si un sprijin pe care il asteptam si il acceptam din partea tuturor celor interesati si tocmai de aceea cred ca astfel de initiative de dezbateri sunt mai mult decat binevenite.
      Avantaje ale acestui sistem: aduce un suflu nou in sist. de asigurari de sanatate incercand sa reenergizeze un sistem care pare anchilozat si nu este departe de colaps. De asemenea un domeniu important este cel al asistentei spitalicesti in care proiectul isi propune sa redefineasca notiunea de spital ca si o institutie de sanatate autonoma, autofinantata si cu o mare flexibilitate in domeniul politicii de personal, a salarizarii si a atragerii de surse suplimentare de finantare. As mai mentiona ca si element de noutate faptul ca se introduce un sistem de evaluare a calitatii si se institutionealizeaza acest proces deoarece din toate dezbaterile anterioare redactarii proiectului a reiesit faptul ca una dintre marile reprosuri aduse sist. sanitar romanesc este calitatea necorespunzatoare a multor servicii de sanatate.
      Dezavantaje: ele pot deriva din faprtul ca incercand sa arate adevarul despre finantarea sistemului, oricine optiune propusa aduce cu sine si elemente negative, o crestere a veniturilor presupune si o redistribuire a fondurilor sau cresterea nivelului de taxare, in timp ce reducerea cheltuielilor implica o diminuare a pachetului de baza.

  2. Comentariu scris de Dinu
    Publicat la data de 10.7.2012, ora 3:33 pm

    Buna Ziua,
    Vor fi controlate tarifele asigurarilor private?
    Caz :
    Barbat 60 de ani, nefumator, coronare infundate, coloana cu vertebre tasate. Plateste asigurarile fara incetare. Nu a beneficiat de servicii medicale pana acum. Este lasat la mana asiguratorilor privati sau va fi un tarif unic pe persoana? Consider ca asiguratii la stat cu vechime sunt clar dezavantajati fata de tineri. Daca nu este impus, persoanele varstnice vor plati o avere, indiferent ca pana acum au sustinut sistemul. Ce corectii sunt propuse de legiuitor?

    • Comentariu scris de Calin Alexandru
      Publicat la data de 11.7.2012, ora 11:13 am

      Trebuie sa facem o distinctie clara intre asigurarile pentru pachetul de baza si cele private. Ambele pot fi furnizate atat de soc. comerciale cat si de societati mutuale de asigurari. Serviciile oferite de ambele categorii de asiguratori pentru pachetul de baza pot fi absolut identice si contributiile care se platesc pentru pachetul de baza pentru asigurati nu se modifica in niciun fel. Daca ne referim la asigurarile facultative, e evident ca fiecare asigurator isi va face o analiza de risc si va propune niste pachete de servicii adaptate individual si care vor avea tarife diferite in functie de riscul calculat. Sumele pe care le primesc asiguratorii pentru asiguratii inscrisi la acestia vor fi diferentiate in functie de un calcul al riscului care va avea in vedere morbiditatea, varsta, sexul, patologiile asociate, nivelul de venit, astfel pentru pacientii tineri care lucreaza si nu au boli cronice asiguratorii vor primi niste sume mult mai reduse decat cele pe care le vor primi pentru pacientii in varsta cu diferite comorbiditati si cu venituri reduse. IN acest fel se incearca o echilibrare a interesului asiguratorilor pentru diferitele categorii de asigurati.

      • Comentariu scris de Dinu
        Publicat la data de 11.7.2012, ora 11:22 am

        Inseamna ca nu voi avea niciodata access la asigurarile facultative!
        Mare Pacat!
        Pur si simplu pe cei peste 50 de ani, dupa ce am sustinut spitalele ne lasati ultimii la coada. RUSINE!
        Statul trebuie sa creeze un fel de prioritate la carduri in functie de vechimea de cotizare si suma.
        Altfel este JAF fata de generatia peste 50 si pensionari. Adica dupa ce ne-ati imbolnavit ne trimiteti sa platim la Privati sau stam la coada pana murim, fara acces la proceduri performante? Atunci de ce sa platesc o gramada la stat, cand as putea sa platesc numai la privat? INCORECT!!!!!

        • Comentariu scris de ion
          Publicat la data de 11.7.2012, ora 12:44 pm

          si ieu am platit vreo 15 ani, si nu am luat nici un banut din sistemul public de sanatate

          daca adun toti banii, cred ca s-ar aduna o suma mare, salariul fiind mereu peste medie

          cred ca ne-au tras teapa pur si simplu, si la fel va fi si cu sistemul nou

  3. Comentariu scris de Elena
    Publicat la data de 10.7.2012, ora 4:47 pm

    Buna ziua,

    1)In articolul 201, care trateaza conditiile de eligibilitate ale societatilor de asigurari pentru a incheia contractele cu ANRAOS, se face trimitere la punctele a), f), g), h) si i) de la articolul 195. Articolul 195 nu contine in schimb aceste puncte. Se poate clarifica aceasta problema?
    2)De ce a considerat MS ca o integrare verticala a agentilor de pe piata pharma va dauna acesteia? Ce se va intampla cu agentii care sunt deja integrati?(de exemplu Polisano, care, pe langa ca este distribuitor de medicamente, are in portofoliu si spitale)
    3)Din articolul 201combinat cu art. 207b) se intelege ca cel putin 15000 de persoane vor trebui sa aiba atat asigurarea obligatorie, cat si pe cea facultativa, la acelasi asigurator. Care a fost ratiunea acestei propuneri?
    4)Art. 234- asiguratorul care practica asigurari facultative de tip suplimentar poate restrictiona accesul asiguratului la anumiti furnizori de servicii sau poate conditiona utilizarea unor servicii in caz de imbolnavire de utilizarea unor anumiti furnizori agreati- Care este scopul acestui articol?

    Va multumesc anticipat pentru clarificari.

    • Comentariu scris de Calin Alexandru
      Publicat la data de 11.7.2012, ora 11:18 am

      Trimiterea din articolul 201 este gresita. In realitate referirea ar fi trebuit sa se faca la articolul 200.
      In principiu noi suntem impotriva constituirii unor retele din punctul de vedere al proprietatii care sa includa asiguratori si lanturi de furnizori de servicii medicale deoarece consideram ca riscul de aparitie al unor pozitii monopoliste este extrem de ridicat. Nu avem nimic impotriva ca astfel de lanturi sa existe dar nu in baza contractelor pentru asigurarile obligatorii de sanatate.
      Ratiunea propunerii facute are la baza urmatorul rationament: societatea comerciala de asigurari de sanatate trebuie sa dovedeasca ca poate castiga increderea asiguratilor oferind servicii de sanatate din pachetul facultativ inainte de a accesa si serviciile obligatorii din pachetul de baza.
      La art. 234 se refera strict la asigurarile facultative suplimentare, deci servicii care nu sunt oferite prin pachetul de baza – servicii hoteliere cu grad ridicat de confort sau anumite investigatii imagistice realizate la cerere. in acest caz e normal ca asiguratorul sa poata oferi astfel de servicii numai prin intermediul acelor furnizori cu careare contract si care indeplinesc nivelul calitativ stabilit de asigurator.

  4. Comentariu scris de Radu
    Publicat la data de 10.7.2012, ora 5:42 pm

    Buna ziua!
    As dori, domnule doctor, sa explicati pe intelesul tuturor, care va fi soarta pensionarilor in structura nou preconizata.
    Va multumesc!

    • Comentariu scris de Calin Alexandru
      Publicat la data de 11.7.2012, ora 11:21 am

      Proiectul de lege nu modifica in niciun fel modul in care se colecteaza contributiile din partea pensionarilor. Singurul element pe care il aduce este interventia bugetului de stat pentru plata contributiilor de pana la nivelul de 740 RON din valoarea pensiei. Scopul general al proiectului de lege fiind imbunatatirea serviciilor de sanatate care sunt acordate pentru pacienti. E evident ca daca acest obiectiv va fi atins pensionarii, ca si mari consumatori de servicii de sanatate, vor fi probabil primii beneficiari.

  5. Comentariu scris de Cristi
    Publicat la data de 10.7.2012, ora 6:27 pm

    Cum se va modifica accesul asiguratiilor la medicamente compensate si gratuite ( in sensul in care vor exista diferentieri functie de asigurare)? Care vor fi noile termene de plata pentru furnizorii de servicii
    medicale ? Preconizati modificari majore in listele de medicamente compensate si gratuite ?

    • Comentariu scris de Calin Alexandru
      Publicat la data de 11.7.2012, ora 11:34 am

      Pentru asigurarile de baza pacientii vor avea exact acelasi tip de acces la medicamente, indiferent de asiguratorul la care sunt inscrisi. Pentru asig. facultative este evident ca vor exista diferentieri in functie de pachetul negociat cu asiguratorul si de contributia care este platita.
      Noile termene de plata vor trebui sa tina cont de necesitatea implementarii Directivei europene referitoare la intarzierile de plata. In acest sens exista un plan de reducere a termenelor de plata care va necesita o suplimentare a finantarii sistemului de sanatate.
      Lista de medicamente compensate si gratuite: proiectul de lege prevede structurarea acesteia pe baza introducerii sist.de evaluare a tehnologiilor de sanatate care vor trebui sa ia in considerare atat eficacitatea acestora cat si impactul in mediul social si asupra bugetului asigurarilor de sanatate.

  6. Comentariu scris de Ioana
    Publicat la data de 10.7.2012, ora 6:37 pm

    Buna ziua,

    Conform mai multor studii de fezabilitate facute in diverse tari , introducerea competitiei si a multiplilor asiguratori, au determinat cresterea inegalitatii in accesul la serviciile de sanatate pentru categoriile de populatie aflate pe pachetul de baza. Ce alte politici veti implementa inainte de a introduce aceasta reforma pentru a asigura controlul asiguratorilor privati?

    Noua lege prevede introducerea pacientilor privati pe paturi de spital publice. Cum veti preveni ‘selectarea’ pacientilor pe criterii financiare si nu pe criterii medicale?

    Pragul de 10ron/reteta este cel putin aleatoriu si probabil va duce la prescrierea produselor mai scumpe in locul genericelor pentru a trece de acest prag. Fara politici paralele de prescriere pe baza INN, stimularea farmaciilor sa elibereze cel mai ieftin generic s.a.md., acest prag de 10ron nu va face altceva decat sa creasca costul acestor tip de retete. Aveti in plan alte politici de control de cost?

    Va multumesc.

    • Comentariu scris de Calin Alexandru
      Publicat la data de 11.7.2012, ora 11:29 am

      Sunt intr-adevar studii care analizeaza impactul intrarii asiguratorilor privati pe piata asigurarilor obligatorii dar concluziile studiilor respective nu sunt convergente in totalitate. Cert e ca o astfel de masura trebuie sa fie insotita de introducerea unor mecanisme de monitorizare si control extrem de stricte pentru evitarea potentialelor riscuri, inclusiv cel al inegalitatii in acces.
      Pentru pacientii privati aceasta inseamna ca serviciile furnizate lor nu sunt in cadrul asigurarilor obligatorii. In acest caz este evident ca nu poate fi garantata o accesibilitate universala fiind vorba despre niste servicii cu diferite costuri, platibile direct de catre pacient sau prin intermediul asigurarilor facultative. Servicii care se vor desfasura pe principii comerciale si in care evident ca va exista o selectie in functie de capacitatea de plata. Obiectivul activitatii institutiilor publice este sa se asigure o egalitate si o echitate de acces pentru serviciile medicale din pachetul de baza.
      Pragul de 10 RON/ reteta este un element introdus ca si exemplu in dezbaterile anterioare. Nu este o prevedere din textul proiectului si este una dintre modalitatile prin care puteam avea in vedere reducerea costului serviciilor pachetului de baza. Nu cred ca introducerea unui astfel de prag va duce la cresterea costului unui astfel de tip de reteta pentru ca intentia nu este sa se deconteze numai retetele de peste 10 RON ci sa se deduca un cuantum de 10 RON din fiecare reteta prescrisa. Daca pacientul va primi o reteta mai scumpa, el oricum va plati cei 10 RON.

  7. Comentariu scris de Un asigurat
    Publicat la data de 10.7.2012, ora 9:17 pm

    De ce nu vine cineva de la Casa de Asigurari sa ne lamureasca mai mult ?
    Uitati va in declaratiile de avere de pe site ul lor. Un director general castiga lejer 100 milioane de lei pe luna !!! Aia ce fac ? Sunt platiti din buzunarul nostru ca sa huzureasca ! De ce mai avem casa de asigurari de sanatate ??? De ce nu ii desfiintati sau sa ii treceti direct sub minister ?

    • Comentariu scris de Calin Alexandru
      Publicat la data de 11.7.2012, ora 11:34 am

      Prefer sa nu comentez.

      • Comentariu scris de VIORICA
        Publicat la data de 11.7.2012, ora 4:39 pm

        De ce nu comentati d-nule Calin Alexandru? Lasati sa se inteleaga ca este adevarat ce spune d-nul Un asigurat. Stiti in ce conditii de stres se lucreaza in casele de asigurari de sanatate? Stiti ce salarii de mizerie avem? Nu cred ca stiti. , totul este o minciuna. Banii se duc la Bugetul de Stat . Ei se intorc in sanatate pe baza de buget impus de Ministerul de Finante. In toata aceasta incompetenta a statului au gasit tapul ispasitor in casele de asigurari pe care vor sa le desfiinteze sau sa le reorganizeze.Mare prostie vor face, ptr. ca o sa punem oamenii pe drumuri ptr. adeverinte, dispozitive medicale si furnizorii ptr. a inchia contracte si multe altele. Nu cred ca desfiintarea caselor este solutia salvatoare a sanatatii. In casele de asigurarii sunt oameni bine instruiti care in decursul celor 14 ani de la infiintarea lor s-au specializat in asigurari de sanatate. De ce nu i-a intrebat si pe ei cineva cu ce se confrunta, sau daca au vreo propunere la noua lege de sanatae. Pentru ca vor sa desfiinteze casele. Nu au nevoie de oamenii pregatiti sa stie sa duca treburile mai departe.

        • Comentariu scris de Marcel Sandu
          Publicat la data de 11.7.2012, ora 10:15 pm

          Toate numirile la casele de asigurari sunt strict politice – nu au de a face cu competenta sau incompetenta.La casa Vaslui de sanatate sef a fost in timpul portocaliilor un veterinar. cred ca pentru unii sanatatea animalelor este echivalenta cu sanatatea semeniloc. Cat priveste compententele dumneavoastra nu aveti decat sa profesati in mediul privat care ofera mai multa competitivitate. De ce propunerile dvoastra nu au avut ecou ? Ce fac sefii dvoastra ? O schimbare a sistemului este necesara – este evident !

  8. Comentariu scris de Stefan RADOVEANU GENEVE
    Publicat la data de 10.7.2012, ora 9:28 pm

    Buna Seara,

    Cateva intrebari

    1 Cum sunt retribuiti medici de familie, specialisti si spitale de catre casele de asigurari :
    – forfetar
    – pe baza de factura a prestatiei
    – exista un tarifar al prestatiei medicale si para medicale

    2 Care este participarea pacientilor asigurati la factura de prestatie medicala si a medicamentelor

    Cunoasteti modelul elvetian, atunci dece ati preferat modelul belgian ?

    Va multumesc

    • Comentariu scris de Calin Alexandru
      Publicat la data de 11.7.2012, ora 11:41 am

      1. Modul in care isi vor constitui veniturile medicii de familie si spitalele nu este unitar. Pentru medicii de familie va exista in continuare o plata/capita, o plata/serviciu, intentionam sa introducem si un sistem de tip pay-for-performance care sa asigure venituri suplimentare acelor medici de familie care ating obiective bine stabilitein concordanta cu politicile de sanatate publica. Asist. medicala spitaliceasca proiectul deseneaza o noua arhitectura a relatiilor personalului medical renuntand la definirea acestora ca personal bugetar si permitand venituri diferentiate in functie de identificatori de performanta si calitate ai activatii prestate.
      2. Raspunsul la aceasta intrebare cred ca va fi reprezentat de legislatia subsecventa acestui proiect de lege care va delimita pachetul de baza. In principiu proiectul de lege incearca sa readuca echilibrul intre sumele colectate la fondul asig. obligatorii si sumele necesare a fi cheltuite pentru serviciile incluse in aceste asigurari, lasand deschise atat optiunile pentru cresterea fondurilor alocate cat si reducerea pachetului de baza in situatia in care aceste fonduri nu sunt suficiente.

  9. Comentariu scris de Pacient
    Publicat la data de 10.7.2012, ora 10:03 pm

    In Germania, numai persoanele care castiga mai mult de 50.000 Euro pe an pot opta pentru asigurari private. O persoana care opteaza pentru asigurare privata nu poate opta si pentru asigurare de stat. 85% din populatia Germaniei au asigurarea de baza (de stat).
    Oare de ce rupe statul german orice legatura intre asigurarile private si cele de stat? (o persoana care opteaza pentru asigurare privata nu poate opta si pentru asigurare de stat). Si de ce opreste accesul la asigurarile private pentru cei care castiga mai putin de 50.000 Euro pe an? Raspunsul: tocmai pentru a nu submina finantarea asigurarilor de stat. Si asta intr-o tara cu putere economica mult superioara Romaniei si cu un procent de peste 10% din PIB alocat sanatatii (in Romania procentul este cam jumatate fata de Germania). Statul german face acest lucru nu pentru ca are ceva impotriva sectorului privat ci pentru ca considera sanatatea populatiei o obligatie a lui si un drept al omului.
    De ce nu adoptam si in Romania niste prevederi similare?

  10. Comentariu scris de Dan
    Publicat la data de 10.7.2012, ora 11:52 pm

    Stimate domn ,
    Am participat la o dezbatere zilele trecute pe marginea acestei legi si opinia este simpla : nu va aduce nimic bun.
    Poate raspundeti dvs la intrebare fara raspuns din partea sefilor dvs din minister :
    1. In iarna Base era acuzat ca propunerea comisiei prezidentiale nu era insotita de studiu de impact. Puteti sa imi trimiteti linkul la acest studiu facut de dvs. ?
    2 Puteti sa imi dati link spre studiile comparative si analiza comparativa a sistemelor de sanatate mult mai performante si testate prin lumea occidentala ?
    Sau cum zicea domnul Rafila : noi nu suntem
    Asa bogati, de parca este problema de bogatie si nu de un sistem care merge.
    3. De ce mentineti prevedea antiliberala si anticoncurentiala legata de firmele private de asigurari? De spuneti ca trebuie sa aiba 1 milion asigurati privatii? De ce nu 1,2 milioane sau 700000 sau 4000 ?
    4. Daca statul ultrabirocrat a adus in acesti zeci de ani ceea ce avem
    Acum, cum credeti ca va putea sa faca altfel in perioada urmatoare avind in vedere ca se pastreaza rolul inutil si fundamental al acelorasi birocrati cu rezultate deoaebite ca cele de acum ?
    5. De ce spitalele private la fel de dotate si cu specialisti la fel de buni, situate in zona fara sedii SMURd nu au dreptul la sanae egale de a salva vieti via sistemul unic 112 ? Doar din cauza sa nu il suparati pe Zeul Arafat?
    Lista este lunga pentru ca legea este foarte proasta din pacate.

  11. Comentariu scris de carasclaudiu
    Publicat la data de 11.7.2012, ora 7:32 am

    Buna ziua.
    1. Dupa datele pe care le detineti care credeti ca va fi perioada in care vor fi incheiate/semnate politele de asigurare obligatorii de catre toti cei care vor fi obligati sa incheie aceste polite?
    2.Care va fi procentul pe care atat angajatorul (din cei 5,2%) cat si angajatul (din cei 5,5%) va trebui sa-l directioneza catre firmele de asigurari private ?
    3.Care vor fi categoriile de populatie care nu pot fi obligate sa se asigure obligatoriu, prin efectul legii (adica cei care nu ai cum sa le retii CASS sau nimeni nu contribuie pt. el)?
    4.Cand va intra efectiv legea sanatatii in forma finala, aprobata, in vigoare?
    Va multumesc anticipat

    • Comentariu scris de Calin Alexandru
      Publicat la data de 11.7.2012, ora 11:50 am

      1. Nu vor fi exista polite de asig. obligatorii. Acesta este un termen comercial care nu e incetatenit in asigurarile de sanatate. Asigurarile de sanatate sunt esential diferite fata de celelalte tipuri de asigurari deoarece presupun o implicare directa a asiguratorului in modalitatea in care sunt furnizate serviciile medicale. Noul sistem de asigurari ar trebui sa functioneze incepand cu 1 ianuarie 2015.
      2. Este din nou o confuzie. Proiectul nu prevede ca din contributiile angajatorului/angajatului trebuie sa fie redirectionate catre firme private anumite procente.
      3. In principiu toate categoriile de populatie trebuie sa fie asigurate. Exista insa anumite categorii care sunt scutite de la plata contributiei, dar pentru toate aceste categorii proiectul de lege prevede ca treuie sa se achite contributiile din alte surse, in principal de la bugetul de stat. Exista desigur posibilitatea ca anumite persoane sa nu figureze ca asigurati si noi am identificat doua tipuri de categorii pentru astfel de persoane. Prima ar fi: persoanele fara domiciliu/loc de munca, fara venituri stabile si care se prezinta pt. afectiuni medicale unor furnizori de servicii. Ele trebuie luate in evidenta sistemului de asig. sociale si in acest fel capata automat si calitatea de asigurat. Cea de-a doua categorie ar fi reprezentata de persoanele care nu au venituri declarate si impozabile. Resursele lor financiare provenind din activitati care se sustrag impozitului pe venit. In acest caz organele financiare ale statului vor trebui sa identifice aceste resurse nedeclarate si la momentul respectiv se vor aplica si contributiile pentru asig. de sanatate.
      4. Avand in vedere complexitatea proiectului de lege el este prevazut sa intre in vigoare etapizat, iar ultima etapa e cea referitoare la functionarea sist. de asig. de sanatate in conformitate cu noile structuri, incepand cu 1 ian. 2015.

  12. Comentariu scris de Sorin
    Publicat la data de 11.7.2012, ora 9:15 am

    Buna ziua,
    1. Cine sau prin ce asigurator soc. mutuala sau soc. privata se vor derula programele nationale de sanatate (aici sunt bani multi).
    2. Exista concurenta neloaiala intre soc. mutuala care trebuie sa aiba minim 1 milion de asig. in minim 3 jud. minim 40@ din rural cu o soc. privata care trebuie sa aiba minim 15000 de asigurati in situatia in care o soc. privata are drept scop PROFITUL si poate face SPONSORIZARI. Astept un raspuns. multumesc

    • Comentariu scris de Calin Alexandru
      Publicat la data de 11.7.2012, ora 11:56 am

      1. Programele nationale initial prevazute ca fiind niste interventii specifice, cu obiective precise legate de politicile de sanatate publica, au devenit in ultimul timp niste instrumente de acoperire a dezechilibrelor financiare generate de faptul ca sumele decontate pentru anumite servicii de catre sist. de asigurari erau mult inferioare costurilor reale. Proiectul de lege prevede ca programele nationale finantate de catre Min. Sanatatii vor fi centrate pe activitati de preventie/profilaxie si promovarea sanatatii, pe asigurarea serviciilor de urgenta majora si pe finantarea unor tratamente limitata la anumite boli endemo-epidemice cu impact major de sanatate publica (TBC si infectia HIV). Aceste programe nationale nu se vor derula prin asiguratorii privati sau societati mutuale.
      2. Nu consideram ca este o concurenta neloiala intre cele doua tipuri de organizare a asiguratorilor deoarece ei prin definitie se constituie altfel. Societatile mutuale se constituie din membri aderenti la un anumit statut si sunt non-profit, in timp ce celelalte soc. de asig. comerciale au deja o structura si o activitate in sist. de asigurari generale care sun reglementate prin alte titluri de legislatie. Sunt doua lucruri diferite.

  13. Comentariu scris de MARA
    Publicat la data de 11.7.2012, ora 9:19 am

    Programele de sanatate cum vor fi finantate ? Tratamentele oncologice mai scumpe imposibil de platit de pacienti fie si numai partial se vor mai asigura in pachetul de baza ? Va multumesc!

    • Comentariu scris de Calin Alexandru
      Publicat la data de 11.7.2012, ora 12:01 pm

      Am raspuns la intrebarea de mai sus cateva elemente de baza ale programelor nationale de sanatate. Finantarea acestor programe se va face exclusiv de catre Ministerul Sanatatii, din venituri proprii sau din sumele de la bugetul de stat. Tratamentele oncologice vor fi incluse in pachetul de baza pentru toti asiguratii si deoarece aceste afectiuni sunt un risc major pentru viata pacientilor, nu se pune problema limitarii serviciilor pentru aceste afectiuni. In schimb, in functie de resursele financiare disponibile, proiectul de lege creeaza posibilitatea ca anumite servicii care pot fi suportate de catre asigurati fiind de valoare mica si perioada limitata de timp, pentru afectiuni care nu au un impact major si risc vital sau functional asupra sanatatii (rinofaringita cu tuse si expectoratie), sa nu mai fie incluse in pachetul de baza.

  14. Comentariu scris de Cristina
    Publicat la data de 11.7.2012, ora 9:42 am

    Buna ziua,

    1. Daca ANAS distribuie banii putem avea surpriza ca un asigurator sa ne refuze decontarea serviciilor medicale ca urmare a neincasarii sumelor cuvenite de la ANAS?
    2. Daca ANAF varsa sumele in contul special ANAS de ce nu se plateste direct la ANAS? (Contractele din cate inteleg eu se vor negocia si semna cu asiguratorul privat care la randul lui va fi obligat sa trimita situatia atat la ANAS cat si ANAF. Nu considerati ca acest proces va fi unul birocrat ?)
    3. De ce avem nevoie de un pachet social de servicii daca exista un pachet minimal care cuprinde si persoanele neasigurate si un bachet de baza care se refera la cei care contribuie la sistem ( angajati, liber profesionisti, etc ) fara a se limita accesul in functie de contributie?
    4. Cum se va demonstra la internare in spital ca suntem asigurati, la pachetul de baza sau suplimentar? ( adeverinte de la angajatori, o sa ne plimbam cu contractele dupa noi sau alte mijloace mai moderne cum ar fi cardurile de sanatate)?

  15. Comentariu scris de Geo
    Publicat la data de 11.7.2012, ora 9:43 am

    Buna ziua,

    Am serviciu cu norma intreaga si carte de munca de pe care platesc, si eu si angajatorul, o suma consistenta la asigurari de sanatate. Pe langa cartea de munca obtin venituri, pe cont propriu, dintr-o meserie liberala – contabilizate pe PFA.
    La ora actuala platesc taxele la sanatate si pe cartea de munca, si de pe veniturile din PFA.
    Intrebarile mele:
    1. In noua forma a legii se va elimina impozitul platit pe al doilea venit? Adica pe cel de pe PFA? Daca nu, de ce?
    2. Vi se pare firesc sa platesc din orice venit impozit la CASS, asta in conditiile in care la jumatatea rurala a populatiei nici nu se pune problema vreunei contributii la sanatate?

  16. Comentariu scris de Claudia
    Publicat la data de 11.7.2012, ora 10:32 am

    Buna ziua,

    La Cap.3, art 12, lit.a, din noul proiect al Legii Sanatatii sunt mentionate urmatoarele:

    Art. 12
    Ministerul Sănătăţii are în principal următoarele atribuţii şi responsabilităţi:
    a) elaborează politici, strategii şi programe de acţiune în domeniul sănătăţii populaţiei, în acord cu priorităţile de sănătate publică naţionale şi internaţionale;

    Intrebarile mele sunt urmatoarele:

    Reprezinta vaccinarea anti HPV o prioritate de sanatate publica pentru noul guvern, avand in vedere ca Romania are cea mai mare rata a mortalitatii din Uniunea Europeana ?

    Cand se va relansa un program de vaccinare anti HPV, intr-o forma sau alta?

    Multumesc

  17. Comentariu scris de Carmen Ionescu
    Publicat la data de 11.7.2012, ora 10:40 am

    Buna ziua,
    Ma numesc Carmen Ionescu si am lucrat la Spitalul de Oftalmologie Bucuresti. In 2008 mi-a fost defacut in mod ilegal contractul de munca de catre managerul unitatii (Monica Pop) din motive de ura personala. Am castrigat in instanta, insa Monica Pop nu vrea sa respecte hotararea judecatoreasca si mi-a interzis sa mai calc in spital. Ca sa scape de mine, a creat acte false in care scrie ca m-a reanagajat si imediat m-a data afara pe motiv de “absenta nemotivate”, asta in conditiile in care de ani de zile nu pot intra in spital nici macar ca sa depun o cerere. Inter timp am desoperit ca Monica Pop se afla in incompatibilitate (are10 functii in acelasi timp), iar ultimul examen de manager l-a fraudat in mod grosolan ca sa fie realeasa in functie ( e director de spital inca din 1993 fara intrerupere) . Deasemenea, Monica Pop are cabinet privat chiar la parterul spitalului si nu ezita sa redirectioneze pacientii de la stat la privat.
    Desi am depus petitii si cereri, Ministerul Sanatatii refuza sa vorbeasca despre aceste subiecte sensibile,ba chiar face eforturi disperate sa ascunda lucrurile murdare. Daca nu ma credeti, va pot pune in fata un teanc de dovezi incontestabile.

    Intrebari:
    1. in situatia mea (fara nici un venit de 4 ani) nu mai beneficiez de nici un fel de asitenta medicala. Cine ar trebui sa-mi plateasca asigurarile in perioada neacoperita de slariu (retineti, contract de munca desfacut ilegal din vina managerului care conduce unitatea)?
    2. Cum va fi aleasa conducerea spitalelor in conditiile legii noi? tot asa prin concursuri fraudate, care sa permita dinozaurilor”din sistem sa aiba pe mana in mod nelimitat spitalele romanesti?
    3. cum se va face distictia intre stat si privat? vor putea managerii si medicii sa trimita pacientii doar catre sistemul privat pentru a obtine beneficii maxime?
    Va multumesc!

  18. Comentariu scris de Naghi Dorel
    Publicat la data de 11.7.2012, ora 11:04 am

    Care va fi soarta cabinetelor de psihologie,logopedie.psihoterapie
    Pacientii vor beneficia de facilitati la plata consultattiilor?

  19. Comentariu scris de Ioana
    Publicat la data de 11.7.2012, ora 11:50 am

    Buna Ziua,

    initial, as fi dorit sa va adresez cateva intrebari legat de asigurarile de sanatate insa vazand comentariul de mai sus al Claudiei si fiind direct afectata de HPV, as dori sa va intreb cand ne vom putea vaccina si noi fetitele impotriva HPV? As dori sa imi vaccinez ambele fete insa nu se mai gasesc nicaieri aceste vaccinuri! Chiar este posibil ca o boala care ucide mii de femei anual in Romania si afecteaza alte cateva mii sa nu fie pe agenda Ministerului Sanatatii? De ce nu ne dati optiunea celor care dorim sa ne vaccinam copii sa facem acest lucru?

  20. Comentariu scris de Silvia
    Publicat la data de 11.7.2012, ora 1:04 pm

    Buna ziua,
    Intrebarile mele sunt legate de lista dispozitivelor medicale pentru ingrijire la domiciliu si de modul de decontare a serviciilor.
    1. Cine va raspunde de elaborarea acestei liste si cine va stabili valoarea decontarii?
    Ma refer la posibilitatea ca asiguratorii privati sau societatile mutuale sa adauge anumite tipuri de dispozitive medicale necesare pacientilor lor, dar care nu se afla pe lista publicata de catre ANAS.
    2. Va fi posibila negocierea valorii acestor servicii cu asiguratorul privat sau public?
    3. Actuala lege in discutie limiteaza in vreun fel aceste posibilitati de negociere sau suplimentare a listelor in functie de nevoile pacientului?



Lasa un comentariu


Do NOT fill this !